6 întrebări și răspunsuri despre content writing

Salut. Sper că ți-ai început săptămâna în forță. O să bănuiesc sincer că răspunsul e da, din moment ce te afli aici, pe acest minunat blog. Self-flattering aside, bine ai revenit.

Data trecută am dezbătut cele mai frecvente întrebări despre copywriting pe care le aveți atât voi, cititorii acestui blog, cât și toți oamenii pasionați de scris la început de drum. De data aceasta, am zis să continuăm tema articolului precedent și să vorbim despre alți „magicieni” ai scrisului din online – content writerii sau editorii de conținut.

Dacă te-ai întrebat vreodată cu ce se mănâncă acest domeniu și ți-a fost, bineînțeles, prea lene să citești cărți sau articole stufoase, îți voi răspunde eu la cele mai frecvente întrebări despre content writing, urmând structura articolului precedent. Ia un loc, relaxează-te și sper ca informațiile de mai jos să te ajute…

Întrebări content writing – cine, ce, cum, unde, când și de ce?

#1 Cine?




Dacă te întrebi cine poate fi content writer, răspunsul scurt și la obiect este – oricine. Exact. Asemeni copywriterilor, nu există o calificare oficială sau o diplomă pe care trebuie să o deții pentru a fi content writer sau editor de conținut.

Oricine poate îndeplini așteptările/pretențiile/obiectivele clientului în ceea ce privește conținutul poate fi content writer.

Totuși, ascultă-mă cu atenție când îți zic asta – vei găsi mulți iexperți de carton care țin cursuri de marketing și scris, treinări, coaches (mai bine zis roaches) care îți promit marea cu sarea, că te vor iniția în tainele scrisului în doar 2 pași sau că te vor învăța tot marketing-ul în două ședințe.

Deși aceste cursuri despre scris pot fi utile pentru oricine aflat la început de drum, nu trebuie să te bazezi exclusiv pe ele pentru a învăța să fii content writer, respectiv copywriter. Ele sunt doar unelte care te pot ajuta, în funcție de cine le susține și ce te învață (așa, ca o scurtă paranteză).

Dar, dacă vrei să fii mai bun, nu există o pastilă magică pe care o poți lua sau o scurtătură pe care să o urmezi. Doar scrie – orice. Mult, puțin, bun, prost, nu contează.

Atunci când vorbim despre content writeri, putem avea două situații:

  • “omul bun la toate”– aici ne referim la freelance content writeri sau la content writerii din agenții – aceștia de regulă scriu despre foarte multe domenii, fără a se specializa pe o anumită nișă, sunt oamenii care lucrează cu mai mulți clienți. Dacă alegi această variantă, obișnuiește-te să scrii dimineața despre modă și seara despre motostivuitoare…fără să-ți dai un glonț în căpuț
  • Content writeri specializați– ne referim la acei scriitori din online care se ocupă de nișe specifice și scriu doar despre acestea – gătit, fashion, tehnologie etc. Varianta asta te-ar putea tenta, mai ales dacă ai cunoștințe superioare pe o anumită nișă și, bineînțeles, îți face și plăcere să scrii exclusiv despre ea

#2 Ce?




Una dintre cele mai frecvente întrebări despre content writing pe care le primesc, fără doar și poate. Ce este, mai exact? Care este scopul său?

Content writing-ul și copywriting-ul pot fi văzute ca două fațete ale aceleiași monede. Se aseamănă foarte mult, ambele au la bază scrisul, dar diferă prin scop și prin beneficiile pe care ți le oferă, dacă le folosești ca parte dintr-o strategie mai mare sau pentru a atinge diverse obiective.

Dacă scopul final al copywriting-ului este vânzarea, scopul content writing-ului este mai degrabă informarea, educarea sau schimbarea percepțiilor consumatorilor în legătură cu un produs, serviciu sau chiar persoană.

Când ne gândim la content writing ne gândim la blog, articole, recenzii, postări informative, comunicate de presă, pagini despre Noi, termeni și condiții, instrucțiuni de utilizare, conținut educativ sau de entertainment, menit să capteze și să păstreze atenția publicului pe o perioadă mai lungă, spre deosebire de mesajele scurte, de impact, caracteristice copywriting-ului.

Așadar, content writing-ul este indicat să nu se facă la întâmplare și cu nerăbdare, să nu se aștepte rezultate imediate, ci trebuie să facă parte dintr-o strategie pe termen lung.

#3 Cum?



Răspunsul la întrebarea – „cum își face un content writer treaba?” este asemănător cu cel din articolul precedent despre copywriting. Nu ai nevoie decât de un laptop și de o conexiune bună la internet, atât.

Ceea ce trebuie să reții, însă, este că dacă vrei să fii content writer, trebuie să acorzi mult mai mult timp etapei de cercetare/research, în comparație cu un copywriter.

Cu alte cuvinte, înainte să scrii toate bazaconiile despre motoare, hidroizolații, jucării pentru pisici, cele mai bune ținute de la Oscar din 2019 etc., trebuie să fii pregătit să-ți faci temele și să le faci și bine.

#4 Unde?



Din seria de întrebări despre content writing, aceasta este clar în topul celor mai recurente. Unde pot lucra dacă veau să fiu content writer? Pot lucra de acasă? Dacă da, cum?

După cum am menționat mai sus, content writing-ul și copywriting-ul se aseamănă foarte mult, așadar răspunsul la această întrebare este, din nou, similar cu cel dat în articolul precedent.

Content writerii profesioniști sunt adesea agregați în agenții de publicitate, de marketing sau de content writing și copywriting. Ei lucrează singuri, de regulă, având anumiți clienți de care se ocupă lunar din diverse domenii (modă, artă, tehnic etc.), chiar dacă fac parte dintr-o echipă mai mare, deși pot colabora și cu alte departamente sau alte persoane (oameni de marketing, directori de creație etc.) în funcție de mărimea și de tipul agenției.

Există și content writeri care pot lucra pentru publicații online sau redacții, în acest caz ei fiind axați sau specializați pe o anumită nișă, astfel că scopul lor nu este neapărat de a-și face un portofoliu cât mai impresionant și divers de clienți, ci de a deveni din ce în ce mai buni pe nișa X, de a căpăta autoritate (ex: content writeri specializați pe conținut politic, lifestyle, medical etc.)

Dacă vrei să lucrezi pe cont propriu, poți fi și freelance content writer, iar locurile unde îți poți găsi de lucru sunt cam aceleași din articolul precedent – Upwork.com, Freelancer.com sau varianta freelancer de România, aici.

#5 De ce?



Când vorbim despre cele mai frecvente întrebări despre content writing, aceasta este cea adusă în discuție mai ales de clienți. Ei vor să știe de ce am nevoie, maică, de content writing? De ce să aloc o parte din buget pentru serviciile unui content writer? Avem nevoie de anumiți oameni care să scrie conținutul sau putem să o lăsăm pe tanti de la HR să se ocupe sau pe omul de marketing, că și așa n-are destul de lucru? Hai să vedem…

Mai devreme în acest articol am dat câteva exemple de content writing – postări informative, articole, recenzii, comunicate de presă etc. Acum vă voi explica și de ce este important să se ocupe de redactarea lor un om care știe ce face, nu tanti de la HR.

Nu doar că întreaga imagine a unui brand depinde de calitatea conținutului livrat, ci și reputația sa pe termen lung.

Dacă ai dat chix în calitate de copywriter cu un banner mai puțin inspirat sau un mesaj scurt prost conceput, mai scapi. Însă un articol sau un comunicat de presă lasă o impresie pe termen lung, rămâne acolo, este vizitat de zeci, poate sute de oameni, ajunge la agenții de presă care decid dacă îl trimit sau nu mai departe.

Mai mult decât atât, exemplele de conținut pe care le-am menționat mai sus sunt cruciale pentru stabilirea și menținerea unei relații cu publicul țintă. Articolele, postările informative, acestea sunt cele care fac un brand să pătrundă în viața consumatorului, de aceea trebuie concepute de cineva care știe cum să reprezinte acel brand și ce imagine trebuie să creeze.

#6 Când?



Dacă ai un brand personal sau reprezinți brandul altcuiva, cu siguranță ți-a trecut prin cap și întrebarea – când să apelez la un content writer, când am nevoie de serviciile sale?

Răspunsul scurt e – cât mai repede, asemeni serviciilor unui copywriter. Un content writer trebuie să fie prezent încă de la primele stadii ale construirii unui brand. Cel mai bine este ca acesta să lucreze în tandem cu copywriter-ul pentru a stabili împreună vocea brandului, modul în care acesta va comunica.

De acolo, serviciile unui content writer sunt esențiale – multe branduri neglijează importanța postărilor informative de pe Facebook de tipul „știați că” sau chiar importanța blogului per ansamblu, însă există un loc și un timp pentru toate acestea iar o strategie de marketing bine pusă la punct nu trebuie să neglijeze nici contribuțiile valoroase pe care le poate aduce un content writer.

Content writerul este cel care apropie publicul țintă de brand, care îl incurajează nu doar să interacționeze cu conținutul, ci și să susțină brandul la un nivel mai profund, să ia parte la discuțiile pe care le inițiază brandul și poate chiar să devină din simplu client un ambasador de brand pe termen lung.

Concluzii

Sper că am reușit să-ți răspund cât mai cuprinzător la cele mai frecvente întrebări despre content writing. Dacă am uitat ceva, te rog să-mi lași un comentariu mai jos și îți voi răspunde punctual la orice altă nelămurire.

Te invit să arunci o privire și pe geamănul acestui articol, Q&A-ul despre copywriting.

Ca întotdeauna, mulțumesc pentru atenție și te aștept să revii oricând!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!

 

Cristina Tudose

Scriu conținut și asta îmi ocupă tot timpul.

Categorii

Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți?

Te rog introdu adresa de mail