6 întrebări și răspunsuri despre copywriting

Bine ați revenit, dragilor. Sper că aveți o zi superbă în ciuda norilor și frigului de afară.

Astăzi povestim din nou despre copywriting, pentru că putem și pentru că vrem. Dacă ești nou și nu prea știi cu ce se mănâncă acest subiect, aruncă un ochi și pe acest text.

Ca să încheiem luna februarie cum se cuvine, vă invit la un scurt Q&A despre copywriting. În cele ce urmează voi răspunde la cele mai frecvente întrebări despre copywriting pe care le primesc de la începători și intermediari pasionați de scris, advertiseri, oameni de marketing, PR&comunicare etc.

Dacă ai orice altă întrebare care nu se regăsește în următoarele rânduri, nu fii timid, lasă-mi un comentariu și îți răspund cu drag. Să începem…

Întrebări despre copywriting – cine, ce, cum, unde, când și de ce?

#1 Cine?



Multe persoane se întreabă cine poate fi copywriter, dacă ai nevoie de o calificare specială, o diplomă, un curs sau un training pe care să-l urmezi.

Teoretic, nu există o calificare oficială cerută de toți clienții/angajatorii din România pentru a putea fi copywriter. Din păcate pentru noi, nu există școala de copywriteri, deși jur că aș fi dat orice să am așa ceva când am început.

Practic, oricine poate scrie și îndeplini nevoile angajatorului, că ne referim la o persoană fizică, o companie, un departament specializat sau o agenție de publicitate, poate fi copywriter.

Există companii/agenții care cer studii superioare de la viitorul copywriter în domenii ca publicitate, marketing, PR&comunicare, portofoliu sau experiență dovedită în scris, în timp ce există și clienți care efectiv te pun direct la treabă pentru a vedea ce știi să faci și cum.

Răspunsul scurt – nu există o educație formală, academică menită să te pregătească pentru a fi copywriter. Mai mult punctezi prin experiență și prin cât mai multe proiecte pe care le poți arăta. În calitate de copywriter, portofoliul este cel mai important as din mâneca ta, ține minte. Încearcă să ți-l îmbunătățești în fiecare zi.

#2 Ce?



Una dintre cele mai frecvente întrebări despre copywriting pe care le primesc este următoarea – ce e maică, alea? E aia cu drepturile de autor? Copiezi scrisul cuiva?

Răspunsul scurt e, nu, stați liniștiți, nu suntem xeroxuri umane. Copyright sau legea drepturilor de autor nu are nicio treabă cu copywriting-ul.

Copywriterii sunt acei profesioniști care folosesc cuvintele pentru a persuada și a stimula vânzarea. Ei concep și furnizează conținut publicitar (printuri, spoturi, sloganuri, texte de vânzare pentru site, texte pentru bannere și newslettere, broșuri etc.)

Unii folosesc termenul de copywriter pentru a defini strict profesioniștii care creează concept și conținut pentru advertising. Însă, ar fi reductiv să gândim așa – există și copywriting online. Publicitatea nu mai aparține demult strict audiovizualului, astfel că acești specialiști se mută și în mediul online.

Găsești aici un articol exclusiv despre copywriting-ul online, dacă ești interesat.

#3 Cum?



Cum își face un copywriter treaba? Sau, cu alte cuvinte, de ce ai nevoie pentru a fi un copywriter? Ei bine, față de alte joburi, vin cu vești bune – doar un computer, o conexiune foarte, foarte bună la internet și un soft pentru editarea conținutului, cum este Word. Te ajută foarte mult și un spellchecker.

Dacă ești oldschool, un creion și hârtie pentru așternerea ideilor și cam atât. Restul e muncă, transpirație și creativitate, bineînțeles.

#4 Unde?



Cu siguranță este una dintre cele mai recurente întrebări despre copywriting pe care le primesc în inbox. Unde pot lucra? Unde îi regăsim pe acești copywriteri? Lucrează pe cont propriu sau doar în echipă? Hai să vedem.

În contexte corporate și de agenție (agenții publicitare, departamente specializate, multinaționale etc.), vei vedea cel mai des copywriter-ul ca parte a unei echipe mai mari. El colaborează cu programatori, graficieni, directori de marketing, directori de creație și este implicat de regulă în proiecte mari.

La polul opus, poți lucra și pe cont propriu, ca freelance copywriter. Aici poți lucra fie cu o agenție pe contract de colaborare, fie în mod direct cu clienții. Copywriterii sunt agregați în zone cu industrii creative puternice, gândește-te la New York, de exemplu. Însă, în teorie, poți lucra de oriunde dacă ești freelance copywriter.

Câteva platforme unde îți poți găsi de lucru, dacă ești interesat, ar fi Upwork.com sau Freelancer.com. Există, bineînțeles, și varianta freelancer de România, să zic așa – poți arunca o privire aici.

#5 De ce?



Din seria de întrebări despre copywriting, din punctul meu de vedere, aceasta este cea mai importantă. De ce avem nevoie de copywriteri? Mulți clienți întreabă asta – de ce aș plăti unul și cu ce mă ajută?

Ei bine, spre deosebire de alți cai verzi pe pereți, scrisul profesionist diferă prin faptul că are o utilitate practică. Copywriting-ul este un proces de scriere cu un scop practic, bine definit – persuasiunea, respectiv vânzarea.

De ce ai apela la un copywriter? Dacă știe ce face, va livra rezultate. Atribuțiile sale includ informarea și persuadarea cititorilor să-și schimbe opiniile în legătură cu un subiect și, bineînțeles, încurajarea acestora să întreprindă anumite acțiuni.

Majoritatea copywriterilor scriu în scop comercial pentru a determina cititorii să facă o achiziție sau să testeze un produs. Dacă ai un brand personal, un site sau chiar un magazin online, contribuțiile unui copywriter devin foarte valoroase.

#6 Când?



Din sesiunea noastră de întrebări despre copywriting, nu puteam să sar peste asta. Este o întrebare pe care mulți o au, dar nici nu știu că o au. De ce spun asta?

Acum că ne-am lămurit ce face un copywriter și cum, este important să răspundem și la întrebarea – când? Când este bine să apelăm la un copywriter?

Pe scurt, răspunsul este cât mai repede. Fie că ai un site de nișă, un blog, un brand pe care îl reprezinți sau un magazin online pe care vrei să-l lansezi, este bine să implici un copywriter cât mai repede într-un proiect.

Copywriterii sunt cei care se folosesc foarte mult de idei, identifică teme, concepte, subiecte și fraze care pot constitui fundația unui proiect. Ei aduc o perspectivă valoroasă și te ajută să eviți greșelile frecvente în comunicarea cu clienții încă de la început.

Cu toate acestea, un copywriter poate fi valoros și dacă vizualizează un conținut deja creat și îl revizuiește.

Concluzii

Dacă ai ajuns până aici, sper că te-am lămurit în mare cu ce se ocupă un copywriter și în ce constă acest frumos domeniu.

Este foarte posibil să transformăm acest articol într-o serie mai mare, pe măsură ce mai primesc întrebări de la cititorii acestui blog, dar și de la publicul larg în general.

Dacă ai orice fel de nelămurire la care nu ți-am răspuns în acest articol, scrie-mi mai jos!

Mulțumesc pentru atenție și te mai aștept!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!