A scrie sau a nu scrie pe gratis – dilema copywriterului român

Salut, onorați și onorabili cititori. Astăzi vă înfior sau vă delectez, după caz, cu un articol grandios, demn de Săptămâna Mare în care ne aflăm, cules de printre cozonaci, ouă roșii și promisiuni false de tipul “cu ocazia acestei Sfinte Sărbători, voi fi un om mai bun.”

Dacă ai activat până acum în domeniul conținutului, la orice nivel – redactor online, ghostwriter, content writer/copywriter, marketer, scriitor articole de blog, jurnalist specializat pe o anumită nișă, cu siguranță cunoști cea mai des întâlnită și totuși persistentă țeapă care ne afectează pe toți, de la mic la mare – scrisul pe gratis.

Dar…este oare 100% o țeapă? Să scriem pe gratis sau să îl înjurăm pe următorul neavenit care pretinde asta? Hai să vedem…

Scriitor articole pentru bani sau pentru satisfacția interioară?

Pentru început, dragii mei, vreau să aduc în discuție experiența mea, ca să nu credeți că vă vorbesc din cărți sau că regurgitez cine știe ce pilde motivaționale de pe la Ogilvy sau alți înțelepți pe care, deși îi respect, nu îi copiez în tot ceea ce zic sau fac legat de content/copywriting.

Nu vă voi spune că a scrie pe bani sau a scrie pe gratis e greșit sau corect. Vă voi spune doar părerile mele la care am ajuns în urma unor situații diverse, trăite, dar și argumentele care le susțin.

În ultimii 3 ani, pot spune că în mare parte doar asta am făcut. Am scris, sub toate formele sale și cu toate scopurile aferente – voluntar, pe bani, pe contract de muncă, pe nimic, pe aproape ceva sau pe de toate pentru toți, pe laptop, pe caiete sau pe pereți.

Și, cea mai importantă concluzie la care am ajuns este următoarea – doar voi vă puteți răspunde la întrebarea de mai sus. De ce? Pentru că a determina dacă să scrii sau nu pe gratis pornește de la o simplă întrebare – care e scopul meu? Cu alte cuvinte, unde vreau să ajung, dar și ce îmi doresc acum pe plan personal și profesional.

Când să scriem pe gratis…sau să o facem vreodată?

Din capul locului, NU recomand scrisul pe gratis în următoarele situații:

  • Când compania X te vrăjește că trebuie să scrii un articol de test…neplătit, bineînțeles, ca să-ți “verifice”aptitudinile. Capcană – fugi și bea o cafea mai bine, ești mai câștigat
  • Când bloggerul X sau cine știe ce platformă online de știri sau de entertainment fantomă te vrăjește că a scrie pe gratis pentru ei reprezintă oportunitatea vieții tale insignifiante până la acel moment pentru că ți se oferă “expunere” și „trafic” și „ranking” și alte englezisme d-astea care sună a marketing, deci e convingătoare. Pe scurt – e echivalentul domeniului la a câștiga “experiență” sub un capac de bere. Fugi iar.
  • Când compania X nu acceptă să-ți vadă portofoliul deși ai mai scris despre nișa sa și insistă să scrii, din nou, un material custom, neplătit pentru ei că doar la ce-ți trebuie bani în capitalism, patroane? E din nou o scuză să se profite de expertiza ta și arată lipsă de încredere din start. Ai intuit bine ce urmează să zic – fugi.
  • Când te afli la început de drum, ești credul și te consideri nepregătit, fără prea multe cuvinte atașate numelui tău. Da, probabil vei crede că oamenii nu te vor lua în serios și trebuie să-ți construiești o prezență, așa că litere moca it is. Asta am spus și eu acum multe luni lumină. Și aici ai greși colosal, dragul meu sau draga mea. Repetați după mine – lipsa de experiență nu este un prilej pentru sclavie și nu trebuie să legitimeze nesimțirea. Cu toții învățăm în fiecare zi și merităm șanse egale să începem de undeva – nu lăsați niciodată pe nimeni să vă determine să credeți că întreaga suită de cuvinte amatoricești pe care le aveți la început de drum valorează 0 lei și 0 bani. Poate că nu valorează mult (discutabil) dar cu siguranță valorează mai mult decât un mare nimic, fie că ești scriitor articole, contributor la o revistă, content writer pasionat de nișa X (lifestyle, modă etc.) sau chiar copywriter junior care așteaptă și el o șansă să junior-ească. Nu vă speriați de cuvântul junior care vă va fi atașat la început și nu îl lăsați să fie derogatoriu pentru voi. Nimeni nu se naște Hemingway.

Așadar, să sumarizăm – nu recomand scrisul pe gratis dacă în spatele acestei pretenții se ascund terți care caută pretextul perfect să nu-ți răsplătească/recunoască munca în niciun fel. Nu e etic, e chiar dă porc și e echivalentul formulărilor stas de tipul „salariu motivant” și „echipă dinamică” luate de pe la HR-iști. You can do better, darlings.

În cazurile de mai sus, vorbim de o condiționare, nu de ceva voluntar, mai degrabă de tactici indirecte, mișele chiar, prin care ești obligat să accepți tacit niște termeni care nu-ți convin. Totul de dragul de a avea ocazia să faci și tu primul pas ca scriitor de articole sau content writer în jungla românească definită prin maxime ca – „vrem totul bun, mișto și pe nimic dacă se poate”. Totul pentru că “alții scriu pe gratis, ce, tu ești mai cu moț, ce-i cu filmele astea că ai facturi, nu poți să trăiești din pasiune?”

Mulți content writeri și copywriteri cad în capcanele de mai sus – ține minte un lucru, însă. Nimeni nu o să pună preț pe munca ta dacă tu decizi că ea valorează exact cât ți se oferă – adică nimic.

Care sunt excepțiile?

Dragilor, există și situații în care putem admite scrisul pe gratis, după părerea mea. Dar, din nou, nu trebuie să fiți de acord cu mine:

  • Pe blogul personal – evident că la început nimeni nu te va plăti pentru asta. E posibil să nu o facă niciodată. Dar, un blog personal este spațiul tău – fie că refulezi, informezi, educi sau te plângi, scrisul este un exercițiu bun pentru oricine. Mai mult – nu știi niciodată pe cine poți ajuta prin ceea ce zici tu acolo. De asemenea, blogurile de nișă te pot ajuta să obții și lucruri oleacă mai fine – un brand personal, colaborări, cereri de ofertă, expunere (d-aia pe bune, pentru tine, nu pentru brandul altuia), construirea de comunități etc., dacă ești bun pe ceea ce faci
  • Proiecte în care crezi sau cu care rezonezi la nivel personal –mă refer aici la texte pentru proiecte sociale, de voluntariat, reviste la care contribui pentru că ai șansa să schimbi ceva (mentalități, prejudecăți) printr-un anumit editorial etc. Aici vorbim strict de decizia ta și ce contează pentru tine, dar, din punctul meu de vedere, există proiecte care îți aduc bani și proiecte care te schimbă, te ajută să evoluezi, să simți că aduci o contribuție mai presus de text în sine. Acestea din urmă sunt, din păcate, destul de rare

Concluzii

Nu uitați – înainte de a accepta sau nu o ofertă, a vă implica sau nu într-un proiect, întrebați-vă ce vă doriți – recunoaștere, bani, faimă etc. și cântăriți foarte bine toate opțiunile. De asemenea, fiți foarte atenți de la cine vine oferta respectivă, ce interese are și ce încearcă să obțină de la voi.

Respectați-vă munca, indiferent dacă sunteți scriitor de articole sau simplu contributor, indiferent dacă ați scris peste 100 000 cuvinte la viața voastră sau doar 500.

La finalul zilei, voi sunteți cei care vă valorizați munca, atât în bani cât și în termeni de efort sau ore muncite.

Țineți minte toate aceste lucruri înainte de a lua decizia de a scrie sau nu pe gratis. Indiferent ce alegeți, eu vă susțin, atât timp cât sunteți mulțumiți.

Spor la literit și Paște Fericit!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!