Cele mai frecvente greșeli din copywriting-ul online

Cele mai frecvente greșeli din copywriting-ul online

Pe acest blog discutăm destul de des despre exemple mișto de copywriting – texte strălucite, afișe publicitare inspirate, concepte creative transmise succint, dar cu impact. Mai mult decât atât, internetul este plin de articole introductive, fie scrise de mine, fie de alți copywriteri/content writeri/freelance writeri care te învață cum să scrii mai bine.

Nu zice nimeni că nu este relevant să știi toate acestea. Însă, cred că este la fel de important să vorbim și despre exemple de „Așa Nu” din copywriting, despre ceea ce trebuie să eviți dacă vrei să fii luat în serios ca scriitor sau ca profesionist pe nișa ta.

Iată o listă cu cele mai frecvente greșeli din copywriting-ul online pe care le-am sesizat de-a lungul activității mele și cum le poți evita. Să începem…

#1 Să nu separi secțiunile de text




Ați crede că aceasta este doar o simplă greșeală de layout sau design, însă, fundamental, este vina omului de conținut dacă livrează așa ceva.

O particularitate a copywriting-ului online este caracterul succint al scrierii. Ne referim la texte de vânzare, texte menite să persuadeze. De aceea, tu trebuie să livrezi un conținut ușor de digerat și bine structurat, să ai în vedere faptul că oamenii petrec în medie sub un minut pe o pagină web.

Poți fi mai tare decât Ogilvy, însă nimeni nu va avea răbdare să citească astfel de paragrafe, ci își va pierde interesul instant și pe bună dreptate. Ține minte că vrei ca oamenii să rămână pe site, mai ales dacă scopul final este vânzarea – sometimes less is more.

#2 Să folosești exprimări vagi, imprecise, redundante sau repetitive

Atunci când vorbim despre greșeli din copywriting online, nu putem să nu menționăm erorile de exprimare.

Nu mă refer strict la clasicele greșeli de ortografie, la virgule sau la alte chestii de finețe, ci mai degrabă la exprimările care nu transmit nimic, care vor să impresioneze de dragul de a impresiona, dar care nu își ating scopul – persuasiune, vânzare, engagement, nimic.

Vă las aici un exemplu de la gigantul Apple. Ai crede că au un copywriter bun, dar iată că nu este deloc așa.




Cuvântul „great” este folosit pentru a descrie atât ceva pozitiv, cât și ceva negativ. Mai mult, întreg copywriting-ul este un elogiu adus companiei…de către companie.

Jenant.

#3 Să faci totul despre tine




Punctul 3 se leagă oarecum de punctul 2.

Una dintre cele mai frecvente greșeli din copywriting-ul online, dacă nu chiar cea mai frecventă este lauda de sine și focusul mult prea mare pe TINE, pe ce oferi TU, în loc să te concentrezi pe beneficiile finale ale CLIENTULUI, dacă te alege pe tine, dacă fiind cuvânt cheie, bineînțeles.

Multe companii, dar și persoane fizice, transmit o aroganță crasă în textele lor. Ele pleacă de la premisa că produsul sau serviciul oferit este atât de bun încât nici măcar nu mai este nevoie să convingă, deci nu fac niciun efort în acest sens.

Astfel, textele de site sau descrierile de produs nu devin altceva decât elogii aduse propriei persoane – „compania noastră este cea mai bună”, „oferim cel mai tare lucru”, fără a i se crea mai întâi un interes consumatorului final.




O regulă nescrisă în copywriting zice cam așa – pentru fiecare NOI folosit, trebuie să compensezi folosind TU de cel puțin două ori. Un procentaj bun, după părerea mea, ar fi de 1 la 2 sau 1 la 3.

Ce vreau să spun prin asta? Adresarea directă este mult mai importantă decât statisticile despre companie sau alte bazaconii. Pe client nu îl interesează cât ai vândut tu, cât de mare e compania ta sau cât de șmechere sunt produsele.

Clientul caută ceva care să îi răspundă la nevoile lui, el vrea să simtă că este implicat în ceea ce vinzi sau susții, vrei ca el să-și dezvolte un interes față de nișa ta, să vadă un beneficiu simbolic sau funcțional în a achiziționa de la tine, nu de la altcineva.

#4 Să abuzezi de clișee

Cu toții vrem să atragem mai mulți clienți, să vindem mai mult, să ajungă produsele, serviciile sau chiar mesajele noastre la audiențe cât mai vaste și variate.

Din păcate, însă, cea mai mare capcană este să faci exces de zel pentru că poți ajunge să obții opusul efectului scontat.

Orice carte de copywriting îți va spune că există un loc și un timp pentru clișee și/sau superlative de tipul „ieftin și bun”, „cumpără acum”, „3 la preț de 2”, „calitate superioară”, „inovație”, „nou”, „splendid”, „minunat” etc.




Cu siguranță le știți, le recunoașteți și, cel mai probabil, v-ați săturat de ele. Dar, de ce? Vă spun eu – pentru că au fost folosite abuziv de branduri de-a lungul timpului și și-au pierdut însemnătatea, dar și puterea în mentalul colectiv.

Astfel de cuvinte nu mai au în prezent absolut nicio însemnătate, reprezintă marketing amatoricesc atât timp cât nu sunt probate, cât nu sunt acoperite și validate de dovezi.

Cu alte cuvinte, dacă pretinzi că oferi calitate superioară, clientul trebuie să primească o dovadă palpabilă – materiale ECO, certificate de calitate, avize etc. În caz contrar, e ca și cum ai spune că ești chirurg, dar nu ai avea nici măcar o oră de practică la activ.

Mai mult decât atât, clișeele prind la public, este adevărat, nu o să vă mint, dar în anumite limite.

Este o linie fină în publicitate între minciună și persuasiune. De aceea, una dintre cele mai frecvente greșeli în copywriting online este tocmai aceasta – să SPUI că ești bun în loc să ARĂȚI că ești bun.

Eu aș opta oricând pentru așa ceva, în schimb.




#5 Să nu ai grijă cum tratezi subiectele delicate

Între publicitate, politică, religie, feminism, identitate de gen, sexualitate și probleme sociale există multe legături. De fapt, unele dintre cele mai puternice reclame și campanii pe care le cunoaștem au tratat astfel de subiecte – Always – Like a Girl, Dove – Real Beauty etc.

Totuși, în calitate de copywriter, fie că redactezi un text de reclamă sau de site sau chiar un script radio, trebuie să ai tact și self-awareness atunci când tratezi astfel de subiecte delicate, să nu lași opiniile personale să afecteze modul în care redactezi un anumit mesaj.

Poate cel mai important sfat pe care ți-l pot da este să nu folosești afirmații generaliste, cu caracter de superlativ de tipul – „toate femeile își doresc”, „oamenii sunt săraci pentru că…”, „rolul familiei este să…”

În primul rând că nu ai autoritatea să faci astfel de afirmații. În al doilea rând, indiferent de cât de bune sunt intențiile tale, un mesaj care antrenează subiecte politice, tratat într-un mod stângaci sau chiar jignitor poate aliena chiar publicul țintă pe care vrei să-l atragi.

Ca să mă înțelegi mai bine, iată cei mai grăitor exemplu de Așa Nu pe care l-am găsit aici:




Concluzii

Acestea sunt doar câteva dintre cele mai des întâlnite greșeli din copywriting-ul online pe care le-am sesizat de-a lungul timpului.

Sper ca aceste exemple să te ajute să nu le repeți și tu, ci să concepi texte inspirate și de impact de fiecare dată.

Ce alte greșeli ai sesizat tu în ceea ce privește textele persuasive de pe site-uri, din reclame sau de pe rețelele sociale? Te invit să-mi spui printr-un comentariu mai jos.

Pe data viitoare!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!

Cristina Tudose

Scriu conținut și asta îmi ocupă tot timpul.

Categorii

Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți?

Te rog introdu adresa de mail