Copywriter vs. content writer – ce face fiecare?

Canonical url: https://cristinatudose.ro/copywriting/copywriter-vs-content-writer-ce-face-fiecare

Fie că lucrezi în marketing-ul online, în publicitate sau în orice altă ramură a promovării în mediul virtual, este esențial să cunoști câte ceva despre oamenii responsabili cu redactarea textelor, precum și despre arta și știința fiecărui tip de scriere în parte. De ce?

Păi, în primul rând, dacă îți place să scrii, vei putea să te orientezi și să afli ce ți se potrivește mai bine din punct de vedere profesional în funcție de abilitățile și de stilul tău. Dacă, din contră, nu îți place să scrii, dar ai nevoie de anumite tipuri de texte pentru afacerea ta, vei ști la cine să apelezi și ce servicii ți se potrivesc mai bine.

Este indicat să faci această alegere în funcție de obiectivele tale (vrei să vinzi mai mult, vrei ca mai multe persoane să afle despre nișa ta/produsele tale/serviciile tale, vrei să te diferențiezi de competiție etc.)

Așadar, voi încerca să-ți explic cât mai bine asemănările și diferențele dintre copywriting și content writing și cu ce se ocupă fiecare în marketing-ul online, respectiv în publicitate. Să începem…

Copywriter vs. content writer vs. freelance writer

Voi începe cu o definiție care îmi place foarte mult și, cred eu, va simplifica foarte mult subiectul. Citatul îi aparține lui Iain Broome – „A fi copywriter este ceva mai presus de definiții, dar este corect să spunem că un singur lucru ne leagă pe toți: cu toții lucrăm cu cuvintele în fiecare zi.”

De altfel, acesta este lucrul pe care îl au în comun atât copywriter-ul, cât și content writer-ul sau freelance writer-ul.

Cu toții lucrează în fiecare zi cu cuvintele. Ce îi diferențiază este modul în care o fac și scopul final al scrierii.

#1 Copywriting


Copywriter vs. content writer vs. freelance writer

A nu se confunda cu copyright (legea drepturilor de autor).

Copywriting-ul este arta și știința de a vinde prin cuvinte. Când spunem copywriting, ne gândim la un tip de scriere persuasivă care are ca finalitate vânzarea. La o scală mai mică, scopul poate fi și întreprinderea unei anumite acțiuni de către consumatorul final. Acea acțiune poate fi abonarea la un newsletter, la o revistă, distribuirea unui material etc.

Câteva exemple clasice de copywriting pe care le știm cu toții sunt : 1+1 gratis, rapid și ușor, cumpără acum sau calitate garantată. Regăsim copywriting-ul cu precădere în agenții de publicitate dar avem exemple de copywriting și pe internet.

Copywriting-ul este folosit în textele scurte de site, pe bannere, în newlettere, broșuri de promovare sau alte materiale, de regulă cu o limită de spațiu. Prin asta se și diferențiază acest tip de scriere. Practic trebuie să convingi în cât mai puține cuvinte și să produci rezultate palpabile, măsurabile (creșterea vânzărilor este cel mai comun obiectiv).




De exemplu, ai fost angajat de șeful tău să vinzi gogoși (la propriu și la figurat). Ai un site despre gogoși. Însă, ce să faci? Alți 10 competitori au și ei site-uri despre gogoși! (uf, bată-i vina de fomiști!). Te gândești la oferirea unui beneficiu simbolic oamenilor ca să cumpere gogoși de la tine, nu de la ceilalți.

Vii cu o idee de campanie, pe numele său “O gogoașă în fiecare corporație.” cu ocazia inaugurării serviciului de livrări al companiei tale, cu targetarea tinerilor profesioniști care lucrează în corporații și uită să mânânce (public țintă). Pui diverse texte de campanie în jurul acestei idei pe bannere, pe site, în newslettere etc.

Ai identificat nevoia și ai oferit soluția. Felicitări, ai făcut un copywriting de te lingi pe degete! (no pun intended).




Asta face copywriting-ul, pe scurt. El vine cu o idee bună în cât mai puține cuvinte, oferă oamenilor un beneficiu simbolic sau palpabil. În plus, răspunde la o nevoie reală sau creată a publicului țintă. Executat cum trebuie, crește numărul de vânzări, dar și prestigiul companiei/serviciului/produsului pe termen lung.

#2 Content writing sau scrierea/editarea de conținut



Content writing-ul, pe de altă parte, are mai degrabă ca scop final informarea oamenilor în legătură cu un subiect. Asemeni copywriting-ului, și content writing-ul vrea să convingă, dar nu la aceeași scală și nu în același interval de timp. Ce vreau să spun cu asta?

Dacă vrei să vinzi ACUM, alegi să faci copywriting, dacă ai o strategie de marketing cu obiective pe termen lung, alegi content writing-ul.

Câteva exemple de content writing clasice sunt postările pe blog, articolele informative, descrierile de produs etc. Prin acestea vizăm construirea unei relații pe termen lung cu clienții și consolidarea unor comunități.

Îți place să gătești? Dacă ai un blog despre gătit și postezi rețete săptămânale, ești mereu la curent cu ultimele noutăți din domeniu și ai strâns o frumoasă comunitate în jurul pasiunii pentru gătit, felicitări! Ești un blogger, dar și un content writer capabil să creeze conținut valoros și nișat.

Mai vin cu o precizare care te-ar putea lămuri/ajuta, mai ales dacă ai și câteva cunoștințe de marketing online. Te poți gândi la publicitatea plătită (textele scurte și convingătoare pentru Google Ads/Facebook Ads) ca fiind o formă de copywriting online.

La polul opus, publicitatea organică – titluri, metatitluri și conținutul articolelor pot fi catalogate ca exemple de editare de conținut.

#3 Freelance writing




Freelance writer-ul, acest magician al zilelor noastre, poate face atât content writing, cât și copywriting (dă șmecher ce e). El este un liber-profesionist care scrie materiale la cerere pentru clienți din diverse domenii (financiar, bancar, jurnalistic etc.), contra-cost, bineînțeles.

Pe freelance writeri îi regăsim adesea pe platforme dedicate (freelancer.com, elance.com, upwork.com). Fiecare își stabilește propriul tarif, pe oră sau pe număr de cuvinte redactate. Dacă vrei să lucrezi pe cont propriu, aceasta poate fi o opțiune pentru tine.

Copywriter vs. content writer – nu e chiar o bătălie…

O ultimă precizare este că nu trebuie să vedem content writing-ul și copywriting-ul ca două activități opuse, ci ca două instrumente care se completează reciproc.

Cel mai bun exemplu este reprezentat de clasicele textele de site pe care le știm cu toții. Avem locuri în care convingem în puține cuvinte (facem copywriting – titluri scurte, subtitluri, butoane de call-to-action) și locuri în care facem content writing (descrierile de servicii, pagina Despre Noi etc.).

Sper că acest articol te-a ajutat să înveți câte ceva despre magicienii scrisului din online și din publicitate. Dacă îți place să redactezi texte, sper că acum ți-ai dat seama și ce profesie ți se potrivește pe mai departe.

Dacă ai ajuns până aici, felicitări! Lasă-mi un comentariu oricând dacă ai orice fel de întrebări.

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!