Săptămâna trecută v-am prezentat câteva dintre exemplele mele preferate de copywriting în publicitate pentru a înțelege mai bine în ce constă și ce rezultate poate aduce această scriere persuasivă, dacă este executată ca la carte. După cum v-am promis, am revenit astăzi cu partea a doua a articolului precedent.
Vom analiza în continuare alte exemple grăitoare de copywriting în publicitate care ne vor emoționa, impresiona, amuza sau chiar inspira în propriile campanii publicitare sau de marketing.
Fie că ești deja un titan al online-ului sau abia începi să vinzi produsele și serviciile firmei tale, cu siguranță ai câte ceva de învățat de la mai marii publicității. Să începem..
Alte exemple de copywriting în publicitate
#1 BMW îmbină conștientizarea cu macabrul
Pentru cei care nu cunosc aceste informații, vă voi explica pe scurt ce sunt campaniile de conștientizare, cu cuvintele mele, fără a intra în prea multă teorie. Ne referim la acele tipuri de campanii online sau offline care vizează subiecte politice, ecologice, sociale, scopul lor final fiind schimbarea comportamentelor, atragerea atenției asupra unei anumite probleme, obținerea donațiilor etc.
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv se folosesc mai multe mijloace, de la bannere pe site-uri la pagini dedicate campaniilor online sau chiar apelul la publicitatea stradală (billboard-uri, panouri, flyere).
În acest print, scopul celor de la BMW a fost atragerea atenției asupra pericolelor consumului de băuturi alcoolice în timp ce conduci. Am ales acest exemplu pentru că mesajul este unul pe cât de macabru pe atât de adevărat. În plus, cei de la BMW au grijă să aleagă cuvinte cu care publicul țintă poate rezona foarte ușor si care creează rapid asocieri mentale în rândul conducătorilor auto (spare parts – piese de schimb).
Majoritatea conducătorilor auto sunt preocupați doar de întreținerea mașinii și neglijează aspectul siguranței. Print-ul atrage atenția asupra faptului că, dacă piesele de schimb pentru mașini pot fi înlocuite foarte ușor, în ceea ce privește componentele corpului uman, situația este diferită. Un copywriting ușor macabru dar care atinge pe deplin scopul.
#2 Nu fuma, măcar din vanitate dacă nu din grija pentru sănătate
Campaniile anti-fumat vin de regulă cu cele mai bune exemple de copywriting în publicitate, din punctul meu de vedere. Motivul este simplu – ești obligat să fii din ce în ce mai original, din moment ce oamenii se încăpățânează să fumeze oricâte statistici despre sănătate le-ai prezenta, oricâte imagini șocante cu dinți stricați sau plămâni carbonizați ar vedea pe pachetele de țigări sau în alte medii de comunicare.
În consecință, American Cancer Society a ales o altă rută: dacă oamenilor nu le pasă de sănătate, cu siguranță le pasă de cum arată.
Rezultatul final arată măiestria copywriter-ului, dat fiind faptul că mesajul “Dacă efectele fumatului de pe interior s-ar vedea și la exterior, ai mai fuma?” ține cont și de contextul cultural. Societatea americană este preocupată de frumusețe și întreținerea aspectului fizic, de aceea ar fi mai receptivă la o astfel de abordare. Mesajul reușește să-i facă pe fumători să se gândească la impactul comportamentului lor iar imaginea femeii este pe cât de șocantă, pe atât de sugestivă.
#3 Efectele nevăzute ale fumatului
Următorul exemplu pe care vi l-am pregătit este tot dintr-o campanie anti-fumat. De ce l-am ales? Din nou, putem observa o abordare destul de originală. După cum ne așteptam cu toții, și acest exemplu merge pe emoțional. De regulă, asta este ruta aleasă de cei care se ocupă de mesajele pentru campaniile anti-fumat.
De această dată, însă, execuția este destul de simplă. Nu mai vedem clasicele secvențe șocante cu efectele nocive ale fumatului, însă această imagine reușește totuși să ne atragă atenția și să ne sensibilizeze. Sloganul “Tati nu și-a mai permis să-mi dea bani de buzunar (pentru că fumează)” atrage atenția asupra unei alte fațete a adicției pe care mulți dintre noi nu o vedem, cea economică.
Aceasta are din păcate și repercursiuni asupra relației de familie. Nu vedem imaginea unui copil care plânge sau a unui părinte cu lacrimi în ochi pentru că nu îi poate oferi copilului tot ce-și dorește, dar pușculița plină de chiștoace de țigară alături de mesajul text are un impact la fel de mare. Acesta este un exemplu de copywriting în publicitate care ne arată că nu este nevoie mereu să șochezi pentru a atrage atenția. Sometimes simple is better.
#4 Competiția nu ne sperie…sau da?
Ca să schimbăm puțin registrul, v-am pregătit și un exemplu de copywriting inedit care vă va aduce cu siguranță zâmbetul pe buze. Cu toții cunoaștem vestita rivalitate Coca Cola-Pepsi. Sunt sigură că printre cititorii acestui articol se află oameni care preferă Cola și urăsc Pepsi sau vice-versa.
Ei bine, cei de la Pepsi au profitat din plin de această rivalitate cu ocazia Halloween-ului și i-au lovit pe competitori exact unde îi doare cu o execuție amuzantă, însă cu siguranță nu foarte etică. What happened with fairness among competitors? Noi nu putem decât să zâmbim la gândul că, pentru Pepsi și consumatorii săi, nimic nu este mai înfricoșător decât să fie Coca Cola pentru o zi. Ouch.
#5 Viața bate filmul
Ah..Titanic. Ce poveste frumoasă și 100% fictivă. Copywriter-ul de la Utopolis cu siguranță nu ne vinde gogoși ci ne prezintă realitatea crudă, lipsită de fantezie sau romantism, exact așa cum este ea. Am ales acest exemplu de copywriting nu doar pentru că este amuzant din punct de vedere al execuției (mesaj + vizual), ci și pentru că ne prezintă o altă fațetă a publicității.
Majoritatea celor care vor să ne vândă ceva înfloresc realitatea, ne mint, exagerează beneficiile unui produs, fac promisiuni și nu livrează. Acest exemplu de copywriting este, cum ar spune englezul, a breath of fresh air. În plus, ne aduce aminte că sinceritatea este importantă, chiar și în industriile creative.
Concluzii…
Ce putem învăța din toate aceste exemple de copywriting în publicitate pe care le-am analizat acum, dar și în articolul precedent?
Dacă activăm în industrie sau ne dorim acest lucru, câteva lecții importante pe care le putem desprinde sunt – niciodată nu dai greș cu o perspectivă nouă, fii sincer, emoționează, atrage atenția și, nu în ultimul rând, nu îți fie frică să creezi controverse.
Un copywriter bun jonglează cu toate acestea și reușește să ne inspire să ne depășim limitele și să concepem și noi, la rândul nostru, o reclamă care întoarce capete, stârnește zâmbete și râsete și îi sensibilizează chiar și pe cei mai cinici și aroganți dintre noi.
Care este exemplul tău preferat de copywriting în publicitate? Crezi în puterea cuvintelor de a da viață unei reclame de impact? Spune-ți părerea printr-un comentariu mai jos!
Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!