Copywriting online – în ce constă și cum îl recunoaștem?

Copywriting online – în ce constă și cum îl recunoaștem?

Canonical url: https://cristinatudose.ro/copywriting/copywriting-online

Cititorii acestui blog, dar și cei care mă cunosc personal știu cât de mult mă pasionează subiectul copywriting-ului în publicitate. De aceea, am postat acum ceva timp două articole despre cele mai mișto exemple de texte creative folosite în printuri publicitare și reclame. Pentru curioși, le găsiți aici și aici.

Fie că lucrați în industrie, fie că, asemeni mie, pur și simplu sunteți pasionați de scris în toate formele sale, probabil v-ați întrebat măcar o dată care este diferența dintre copywriting-ul creat în agențiile de publicitate și copywriting-ul online sau dacă există una.

Se deosebesc prin ceva textele creative de pe site-uri sau bannere de textele din reclamele televizate sau print-uri publicitare outdoor? Este principiul același dar diferă execuția? Să vedem împreună…

Copywriting online – de la cerere la ofertă

Conform unei cercetări realizate de contentmarketinginstitute.com, distribuția de conținut a devenit o parte integrantă a oricărei experiențe digitale, iar peste 27 milioane de tipuri de conținut sunt distribuite pe internet în fiecare zi.

De ce este importantă această statistică? Păi, gândiți-vă doar la faptul că o mare parte din acel procentaj este conținut text. Cine se ocupă de crearea și distribuirea sa? Un content writer sau un copywriter, cel mai frecvent.

Așadar, putem sesiza faptul că piața a creat o nouă cerere. Conținutul text nu mai este relevant doar pentru reclame TV sau print-uri outdoor, el a devenit relevant mai ales pentru utilizatorii canalelor de comunicare și vânzare digitale (social media, site-uri de prezentare, magazine online).




Având în vedere acest peisaj online actual, devine lesne de înțeles că nevoia de copywriteri talentați crește. Nevoia noastră ca public este să ne bucurăm de un anumit tip de conținut în funcție de interese – fie că ne referim la cel de nișă (sportiv, artistic, modă, lifestyle etc) sau la cel destinat timpului nostru liber (entertainment, texte amuzante).

Însă, treaba cu copywriting-ul și content writing-ul online nu se reduce doar la nevoia noastră de a da scroll pe Facebook sau de a citi diverse articole.

Există o cerere din ce în ce mai mare de copywriting online și din partea afacerilor mici sau mari care vând produse, desfășoară campanii sau vor să se lanseze pe piață. Mai mult, chiar și persoanele fizice au început să realizeze importanța textelor bine structurate și targetate în branding-ul personal.




Tocmai de aceea, nu este o coincidență faptul că tot mai multe branduri apelează la persoane avizate să se ocupe de copywriting online pentru a se promova, poziționa sau atrage diverse segmente de public și că cele mai mari investiții sunt în prezent în mediul online – website-uri, publicitate organică și plătită, crearea de texte sau descrieri cu caracter persuasiv pentru diverse produse ș.a.

Copywriting online vs. copywriting în publicitate – asemănări și diferențe

Așadar, prin ce se aseamănă textele persuasive din reclame TV și printuri publicitare (copywriting în advertising) cu textele persuasive de pe bannere online, din social media sau din componența unei descrieri personale sau de produs (copywriting online)?

Ei bine, putem spune că scopul este același. Cu alte cuvinte, fundamental, vorbim de același lucru.

Fie că cineva ne servește un text scurt la radio menit să ne atragă atenția, fie că citim un text de banner amuzant și dăm click pe el, atât copywriting-ul online, cât și cel publicitar caută să creeze conversii, să ne facă să acționăm într-un anumit fel.

Obiectivul principal al ambelor tipuri de copywriting este, bineînțeles, vânzarea.




Totuși, copywriting-ul online se deosebește prin câteva lucruri, are anumite particularități dictate în primul rând de dinamismul mediului de comunicare. Internetul evoluează constant, este în continuă schimbare, de aceea interacțiunea și comunicarea online impun un set de restricții pentru copywriter:

  • În copywriting online trebuie să fii clar și concis pentru că cel mai frecvent ai doar câteva minute sau chiar câteva secunde pentru a transmite un mesaj. Dacă un print outdoor rămâne acolo multe ore din zi și există șanse ca cineva să-l vadă și să-l citească sau interpreteze în întregime, în online majoritatea cititorilor nu urmăresc un text de la început până la final ci “scanează conținutul”. De aceea, și conversiile se realizează mai greu;
  • Copywriter-ul online sau web copywriter-ul trebuie să atragă atenția cititorului într-un mod care să nu fie invaziv. Pentru ca mesajele publicitare pe internet să aibă o rată de retenție mare, limbajul folosit trebuie să atragă publicul țintă, să creeze interacțiune și engagement;
  • Copywriting-ul online implică un text rapid, ușor de digerat și informații de valoare, servite pe limba publicului țintă;
  • Lizibilitatea este cu siguranță un aspect deosebit de important în copywriting-ul online. Dacă ai doar câteva momente să atragi atenția cititorului iar conținutul tău nu este organizat, îl vei pierde. De aceea, în online, o structură aerisită a textului este mult mai importantă decât într-un print publicitar clasic unde poți experimenta cu fonturi și texte trăznite. Listele, liniile de pauză, butoanele de call-to-action, toate sunt esențiale într-un copywriting online făcut ca la carte.

Și totuși…se mută tot copywriting-ul în online?

Ce trebuie să reții din cuprinsul acestui articol este că, deși există o tendință din ce în ce mai mare de a muta promovarea pe internet și de a investi o mare parte din bugetul de marketing în copywriting online (texte de site, descrieri de produse, texte de campanii sau de bannere), copywriting-ul publicitar nu trebuie nici el neglijat.

Atunci când construiești o strategie pentru produsul sau serviciul tău, este posibil ca ambele variante să te ajute.

Nu uita să-ți definești foarte bine publicul țintă, să înțelegi cum gândește și pe ce canale poți ajunge la el (dacă petrece mult timp în online sau dacă, din contră, petrece mult timp în fața televizorului). Răspunsul va veni de la sine.

Dacă nu, poți întreba oricând un specialist în ale scrisului ce tactică să alegi și sigur te va ajuta.

Mult succes!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!