Neața, prieteni și bine ați revenit în cel mai fain colț al internetului. Dacă sunteți aici, probabil v-ați pierdut, Youtube e cu două uși mai jos.
Dar, dacă tot ați ajuns printr-o minune alături de mine în această frumoasă zi de duminică, vă invit să discutăm un subiect pe care voiam să-l tratez de ceva vreme și sper să o fac într-un mod care nu supără pe nimeni – cursurile de copywriting.
Voi încerca să răspund în cele ce urmează la câteva întrebări pe care pot intui că le aveți și voi....
- Merită să mă înscriu la un curs de copywriting?
- Să aleg un curs de copywriting gratuit sau plătit?
- Cum îmi dau seama ce curs de copywriting mi se potrivește?
- Sunt aceste cursuri o țeapă monumentală sau o investiție?
- Să aleg un curs de copywriting din România sau de peste hotare?
- Pot primi certificări sau diplome utile dacă urmez un curs de copywriting?
- Am neapărată nevoie de un curs de copywriting sau pot învăța și singur?
- Cui îi sunt utile cursurile de copywriting?
Curs de copywriting – o afacere pe spatele începătorilor sau o resursă valoroasă?
Pentru cei care nu mă citiți în mod frecvent, numele meu este Cristina, sunt content writer/copywriter profesionist de 5 ani (and counting). Am lucrat atât în agenție, cât și pe cont propriu, așadar voi încerca să aduc niște argumente cât mai clare în legătură cu utilitatea cursurilor de copywriting și să nu fiu subiectivă (deși îmi va fi greu și o să explic și de ce).
Să începem cu propriile mele păreri, din moment ce sunteți la mine pe blog, în curtea mea.
Eu nu am urmat niciodată un curs de copywriting. Tot ce am învățat a fost pe cont propriu – am citit tot ce am prins la mână, de la cărți până la articole online și infografice, am scris pe gratis, pe 2 lei, pe mână cu marker-ul, peste tot până am învățat cu ce se mănâncă acest frumos domeniu.
Acesta a fost drumul meu, așadar nu voi pretinde că poate fi drumul oricui.
Pentru foarte multe persoane, un curs de copywriting poate fi o alternativă viabilă care îi scutește de bătăi de cap - nu mai trebuie să caute nimic, cineva a făcut-o deja și e gata să-i prezinte ce îl interesează într-un format interactiv.
Însă, părerea mea foarte sinceră care riscă să ofenseze mulți traineri este că majoritatea celor care țin cursuri de copywriting (dar și content writing, marketing online sau SEO), cel puțin în România, nu vor să te învețe efectiv domeniile în sine, nu vor să-ți vândă cunoștințe, ci vor să-ți vândă iluzii și scurtături spre succes.
Repet - nu doresc să generalizez, nu este cazul tuturor, însă există un fenomen în acest minunat domeniu care capătă amploare pe zi ce trece - iar cineva trebuie să-l expună. Mie îmi place să îl numesc:
Promisiunile false și impostura intelectuală din lumea cursurilor de copywriting
Vă voi prezenta câteva exemple care arată exact despre ce vorbesc, fără nici cea mai mică intenție de a denigra pe nimeni. De fapt, voi blura numele persoanelor, dar și al agențiilor. Vreau ca aici pe blog să dezbatem și să sancționăm comportamente și atitudini, NU persoane.
Nu este important din partea cui vin astfel de mesaje, ci doar că există și au puterea să le dea începătorilor o idee greșită despre copywriting - în ce constă, ce rezultate îți poate aduce și cât de repede.
Iată de ce:
#1 Tactici de teleshopping
Dacă ar fi să o spun inteligent, s-ar chema "create pretend scarcity" în cel mai grosier mod posibil.
Dacă ar fi să mă exprim mai din topor, o astfel de abordare este echivalentul tacticilor de teleshopping pe care le știm cu toții și care ne-au rămas întipărite traumatizant în minte: "Acest curs valorează un rinichi dar, dacă te înscrii acum, costă dăcât 2 lei și o gumă Turbo."
2004 a sunat și își vrea textele înapoi. Nu ai cum să înveți oamenii să vândă când tu vinzi așa în 2021.
#2 Nu știm să scriem dar vrem să te învățăm cum să scrii
Nu ai cum să te promovezi prin astfel de anunțuri și să ai pretenția să fii luat în serios ca posibilă resursă de învățare.
Pur și simplu nu ai cum - jignești în primul rând inteligența potențialei audiențe și arăți că nu ai tu însuți atenție la detalii, dacă lași astfel de erori să-ți scape la editare, deci cum poți ulterior să apari în postura de a-i învăța pe alții?
Dacă nu știi să te exprimi în limba nativă, folosești construcții de tipul „ca și”, scrii „FI” cu un singur "i" și îți mai și sponsorizezi anunțurile...atunci am o problemă cu cursul tău de copywriting/content marketing sau orice altceva încerci să-mi vinzi.
#3 Îți promitem că vei vinde...IERI
Nimeni nu poate să-ți garanteze că vei vinde nimic pe internet, nu există așa ceva. Sigur, te poate ajuta, dar nu există certitudini. Problema cu astfel de exprimări este faptul că acești traineri exagerează simplitatea procesului de vânzare.
Problema mea cu astfel de abordări nu se rezumă la oamenii care le au, ci la faptul că nu este etic să le dai o imagine fantasmagorică începătorilor despre domeniul nostru, fără să le prezinți și părțile mai puțin bune.
Copywriting-ul, vânzarea prin cuvinte, pentru că la asta se reduce, nu e atât de simplă pe cum se crede, mai ales pe o piață suprasaturată în care fiecare are un blog, fiecare are un site de prezentare...dar poate că 1% și reușesc să rămână în picioare peste 5 ani.
În schimb, începătorilor li se spune că își pot monetiza blogul și vor face garantat mii de dolari pe lună, că pot ajunge pe locul 1 în Google în 3 zile cu 2 cuvinte cheie, că vor lansa un produs mâine si vor avea sold-out pe el poimâine...
Li se spune - poți lucra de acasă pentru o firmă imensă din afară si te vor plăti dublu pentru că știi să scrii ca un artist....fără să menționeze „the fine print”, cum ar spune americanul – că trebuie sa fii de cel puțin 2 ori mai bun decât un localnic de-al lor ca să stai la orice masă a negocierilor, să nu mai vorbim de plata modestă a esticilor în comparație cu vesticii pentru același nivel de calificare.
Pentru că da, și în industria noastră există discriminare și stereotipuri de tipul „Românii sunt ca indienii, si ei scriu doar pe 2 lei, așa că eu, corporație imensă din SUA voi plăti fix 2 semințe.”
De aceea, consider că oricine ține un curs de copywriting trebuie să-și asume responsabilitatea de trainer și să nu vândă iluzii, să prezinte și astfel de realități...
Pentru că ele există, nu are rost să ne ascundem după deget – iar oricine la început de drum trebuie să le cunoască, fără înflorituri, fără minciuni.
Iluzia că poți scrie si peste noapte vei deveni milionar din această pasiune, că vei vinde prin cuvinte și te vei retrage in Ibiza are și o problemă maximă de logică dacă vine din partea unui trainer care vinde cursuri de copywriting.
Știți de ce? Pentru că, dacă era adevărat, oare mai avea nevoie să vândă cursuri sau era deja acolo și savura un cocktail?
Cum distingem un curs de copywriting bun care merită toți banii?
Punctul meu de vedere poate fi controversat, dar mi-l asum – dacă un curs online nu este altceva decât o înșiruire de informații pe care le poți găsi și tu pe internet…atunci ar trebui să fie gratuit.
Probabil acum unii dintre voi credeți că sunt nebună și îmi place foamea și împărtășitul de informații pe gratis…însă eu asta fac cu blogul meu. Dacă mai dați click pe o reclamă, poate fac 10 cenți, dar blogul meu este menit să fie un spațiu de învățare.
Același lucru se aplică și în cazul unui anumit tip de cursuri de copywriting, acel tip care nu vine cu nimic nou, ci doar aduce laolaltă ceea ce deja există. Informația trebuie să fie gratuită atât timp cât oferă DOAR exemple generice și teorie.
Este ok însă să vorbim de cursuri de copywriting plătite atunci când trainerul care le susține aduce plus valoare - exemple practice din experiența sa, studii de caz pe care nu le poți găsi altundeva, invitați speciali, speakeri din străinătate, specialiști acreditați de la universități de prestigiu etc. Atunci da – un astfel de curs de copywriting merită plătit cu vârf și îndesat pentru ceea ce vi se oferă și merită toată atenția voastră.
Cel mai important când alegeți un curs de copywriting este să fiți sigur că cel/cea care vă învață știe mai multe decât voi și a reușit să fie cineva în domeniul în care se proclamă a fi expert/ă.
La fel cum există consultanți de marketing excelenți, există și cursuri de copywriting foarte bune (vezi coursera, udemy), atât aici în România, cât și în afară – dacă luați în considerare câteva dintre argumentele mele de mai sus, vă va fi destul de ușor să distingeți valoarea de impostură.
Cui i se potrivește un curs de copywriting?
- Persoanelor care nu au timp să caute informații (cursul sintetizează din cărți și surse online ceea ce ție ți-ar lua săptămâni, poate luni bune să găsești, la care se adaugă expertiza trainer-ului)
- Persoanelor care învață mai usor de la un profesor/trainer/coach decât pe cont propriu
- Persoanelor care doresc să se reprofileze si au nevoie de o specializare (multe cursuri oferă diplome de participare sau alte certificări – un plus la CV)
- Persoanelor care nu știu sigur dacă li se potriveste copywriting-ul dar ar vrea să învețe bazele domeniului din pură curiozitate, fără a pierde timp să aprofundeze excesiv, putând renunța oricând
- Persoanelor care au o afacere și doresc sa învețe cum să o promoveze/poziționeze prin cuvinte
- Celor interesați să-si construiască un brand personal
Argumente pro și contra cursurilor de copywriting
Pro
- Economisești timp – altcineva caută informațiile pentru tine, altcineva le sintetizează și le prezintă într-o formă digerabilă și interactivă, tu doar le primești
- Poți participa la exerciții practice alături de alți cursanți
- Ai ocazia să faci networking la aceste cursuri și să cunoști oameni noi
- Poți obține certificări
Contra
- Există impostură intelectuală în acest domeniu și cursuri lipsite de substanță care promit iluzii și nu livrează nimic
- Cursurile implică un efort financiar, astfel că nu sunt accesibile oricui
- Nivelul de interactivitate poate să nu fie îndeajuns de ridicat dacă participă foarte mulți oameni în același timp
Alternative gratuite la cursurile de copywriting
Cu alte cuvinte – pot învăța să fiu copywriter și pe cont propriu?
Dacă am reușit eu, poate oricine. Trebuie doar să se vrea, credeți-mă – nu vă vând o iluzie acum nici eu, chiar așa e.
Dați-mi voie să explic și de ce.
E un motiv pentru care nu există școala de content writeri sau academia de copywriting, un motiv pentru care copywriting-ul nu există într-o formă fixă, academică pe care o poți absolvi magna cum laude dacă înveți conștiincios. Este o artă și o știință în continuă schimbare și încă foarte nouă, mai ales în România.
Marketing-ul în sine, ca domeniu mamă, se bazează atât pe artă cât și pe creativitate, psihologie, analiza datelor sau SEO, este foarte greu să scoți copywriting-ul din contextul mai mare în care se află și să îl înveți separat într-un format ușor, didactic.
E ca și cum ai învăța exclusiv despre roată fără să știi că există și bicicletă.
Însă, pentru că acesta este subiectul articolului nostru, iată câteva resurse gratuite pentru a deveni copywriter pe cont propriu – adică pentru a descoperi, pentru început, roata:
- Doar scrieți - cea mai bună lecție e propria experiență. Scrieți - de toate pentru toți, pe caiete, pe pereți, pe geam, pe pisică, pe ușă, pentru bani, pentru o cafea sau pentru nimic. Scrisul ca exercițiu constant vă va oferi o experiență infinit mai valoroasă decât vă puteți imagina. Scrieți pe cont propriu cât mai mult posibil, chiar dacă implică efort și vă e lene și nu aveți chef. Integrați-l în rutina zilnică sub orice formă
- Citiți Ogilvy on Advertising și orice alte cărți puteți prinde de la acest om, supranumit și părintele publicității. Mie nu îmi prea place să citesc cărți stufoase pentru că nu am răbdare deci, dacă și pe mine m-au prins cărțile lui...vă garantez că merită citite
- Investiți în dobândirea cunoștințelor din domenii conexe (SEO, marketing, psihologie, analiza datelor, statistică). Cel mai mult vă recomand să învățați despre psihologia persuasiunii pentru că vă va ajuta foarte mult în copywriting. Începeți cu o lectură de ușoară de la Cialdini și continuați în aceeași sferă – puteți găsi gratis cartea Psihologia Persuasiunii online. Recomand și cursul gratuit de marketing online de la Google, Atelierul Digital pentru că primiți și o certificare
- Urmăriți cele mai bune publicații online destinate copywriting-ului și lăsați-le să devină biblia voastră. Recomand cu căldură Copyblogger.com și Content Marketing Institute - citiți articolele și abonați-vă la newletter ca să fiți mereu la curent cu noutățile
- Dacă mai aveți loc în creieraș, citiți și CristinaTudose.ro. De ce? E gratis, mă puteți contrazice oricând și accept înjurături în comentarii.
Concluzii
Decizia de a urma sau nu un curs de copywriting gratuit sau pe bani vă aparține în totalitate – ceea ce merge pentru o persoană s-ar putea să nu funcționeze pentru alta.
Însă, sper că am reușit să vă prezint cât mai obiectiv posibil la ce să fiți atenți pentru a lua cea mai bună decizie pentru voi.
Spor la studiat!