digital marketing
Marketing Online

Marketing digital – cei mai importanți termeni, explicați

În era promovării online și a comerțului pe internet, devine evident faptul că nu existăm fără marketing digital, fără acel ceva care ne diferențiază pe o piață suprasaturată. Avem nevoie de o promovare eficientă și de o imagine bine conturată prin marketing digital pentru a ne poziționa produsele și serviciile sau, de ce nu, chiar pe noi înșine.

De la modul în care construim un magazin online, la elementele de user experience de pe site-uri, la conținutul nișat și servit într-o formă ușor de digerat și targetată către un anumit public țintă, până la explainere video și animații, modul în care alegem să ne promovăm evoluează în fiecare zi iar trendurile din industrie se schimbă de la an la an.

Dacă ești începător în ale marketing-ului online, ți-am pregătit un punct de plecare aici pentru a-ți face munca mai ușoară. Dacă ai parcurs deja articolul meu introductiv, te invit să descoperim în continuare cei mai importanți termeni din marketing digital pe care ar trebui să-i cunoască oricine pentru succesul afacerii, produsului, serviciului sau brand-ului său personal.

Să începem..

 #1 Google Adwords (în prezent Google Ads)

marketing digital 2

Google Adwords, recent redenumit în Google Ads este unul dintre cele mai mari instrumente de publicitate plătită din lume. El te ajută să faci campanii pe cuvinte cheie (pay-per-click) și să-ți crești poziția în rezultatele plătite ale căutărilor Google. Regăsești reclamele din Google Ads în partea de sus a rezultatelor Google sau în partea dreaptă, separate de rezultatele organice.

Campaniile de Google Ads trebuie să respecte un anumit buget iar rezultatele obținute depind în mare parte de acel buget, de modul în care sunt structurate reclamele și, bineînțeles, de priceperea specialistului.

#2 Keyword Planner

Este un instrument oferit oricărui deținător de cont Google Ads, util atât celor care desfășoară campanii plătite, cât și celor care lucrează pe organic și au nevoie de un avantaj suplimentar. În plus, aș adăuga faptul că acest mic tool poate fi o mană cerească pentru orice blogger sau creator de conținut.

Ține minte că dacă vrei să-ți faci un cont de Google Ads, va trebui să plătești o sumă minimă de 40 lei pentru a avea acces la toate facilitățile oferite, inclusiv Keyword Planner.

KP te ajută să vezi poziția și relevanța anumitor cuvinte cheie în rândul utilizatorilor, fie în limba română, fie în limba engleză, în funcție de ce te interesează. Aceste căutări te pot ajuta să-ți structurezi viitoarele articole sau reclame, să vezi ce interese are audiența ta și cum poți ajunge la ea. Iată un exemplu practic mai jos:

marketing digital 7

Keyword Planner este un instrument valoros de digital marketing pentru oricine, dar mai ales pentru creatorii de conținut sau reclame plătite.

#3 Marketing Afiliat

Marketing-ul afiliat constă într-un parteneriat pe care tu îl închei cu site-uri, indivizi sau companii. Tu câștigi un comision promovând produsele unei companii, practic primești o parte din profit pentru fiecare vânzare realizată cu succes.

#4 Analytics

Este un nume generic care desemnează orice instrument de analiză în marketingul digital. Cele mai populare dintre acestea de care sigur ai auzit sunt Google Analytics și Facebook Analytics.

Ele sunt utile oricărui deținător de site sau blog pentru că îți analizează datele site-ului și îți oferă insight-uri prețioase despre audiența ta și comportamentul său pe care nu le-ai putea afla din alte surse – câți utilizatori ți-au intrat pe site, de unde, cât au stat, ce medie de vârstă au, ce cuvinte cheie au folosit pentru a-ți găsi conținutul etc.

Iată doar câteva dintre informațiile pe care ți le oferă Google Analytics despre site-ul tău:

marketing digital 8

#5 Conversie și rată de conversie

Ce înțelegem în marketing online prin termenul de conversie? O să-ți explic pe scurt și fără dureri de cap.

  • Ai un formular de abonare pe site iar un utilizator și-a lăsat adresa de e-mail.
  • Ai o secțiune de comentarii și vizitatorii tăi interacționează cu textul la îndemnul tău.
  • Ai un buton de share care îți generează lunar un anumit număr de distribuiri.
  • Ai un formular de programare pe site iar oamenii își lasă datele personale pentru a te contacta sau a fi contactați.

Toate acestea sunt exemple de conversii.

marketing digital 3

Prin conversie înțelegem orice acțiune întreprinsă pe site-ul tău, dorită de tine, pe care utilizatorul o realizează la îndemnul tău. Poate fi descărcarea unui ghid, abonarea la un newsletter sau chiar banalul comentariu.

Rata de conversie, în schimb, este un procentaj, un indicator al succesului afacerii tale, relevant mai ales în cazul magazinelor online. Rata de conversie are și o formulă de calcul:

RC = numărul de conversii realizate (câți dintre utilizatori au realizat acțiunea dorită de tine pe site) împărțit la numărul total de utilizatori.

Dacă, de exemplu, ai lansat un ghid online, te ajută foarte mult să afli câți dintre utilizatori l-au descărcat din totalul celor care au trecut pragul site-ului tău pentru că vei avea o statistică palpabilă a succesului tău.

În marketing digital, totul se bazează pe conversii, deci scopul oricui trebuie să fie să aibă o rată de conversie cât mai bună.

#6 Nume de domeniu

Este numele unic al brandului tău în mediul online. Numele de domeniu este achiziționat și devine al proprietarului. De exemplu, din URL-ul https://cristinatudose.ro, numele domeniului este “cristinatudose”.

#7 URL

Este adresa unică a unui site, blog sau pagini în mediul online, cuprinde de regulă un nume, dar și o extensie (.ro, .com). Păstrând exemplul de mai sus, URL-ul acestui blog este “https://cristinatudose.ro”.

#8 PPC

PPC marketing se referă, pe scurt, la licitarea unei anumite sume de bani pe unul sau mai multe cuvinte cheie pentru a-ți crește poziția în căutările plătite de pe Google sau Bing. Cu cât licitezi mai mult față de competitorii tăi, cu atât site-ul tău va apărea mai sus în căutări și, implicit, va fi găsit mai ușor de clienți. În plus, în cazul PPC, reclama este plătită doar dacă utilizatorul vizat dă click pe ad-ul respectiv.

#9 SEO

marketing digital 4

Search Engine Optimization sau SEO desemnează un ansamblu de modalități, tactici și instrumente folosite în marketingul digital pentru îmbunătățirea poziției unui site în rezultatele organice sau gratuite de pe un anumit motor de căutare (ex: căutările pe Google sau Bing pe care le realizăm cu toții folosind diverse cuvinte cheie).

Tehnicile de SEO vizează optimizarea link-urilor, a cuvintelor cheie, a conținutului de pe paginile web, a metatitlurilor și metadescrierilor cu scopul de a crește vizibilitatea site-ului în cauză.

#10 WordPress

marketing digital 5

WordPress este una dintre cele mai populare platforme de blogging open source. WordPress îți permite să creezi site-uri de prezentare, bloguri sau chiar magazine online folosind teme predefinite sau plătite, cărora le poți adăuga diverse funcționalități prin așa numitele plugin-uri (butoane de like și dislike la comentarii, butoane de share, banner de cookies, formular GDPR etc.).

Site-ul pe care îl citești acum, de exemplu, este un site realizat pe platforma WordPress.

#11 A/B Testing

Este o tactică folosită des în digital marketing și se referă la distribuirea a două tipuri de conținut de marketing similare, dar care totuși diferă printr-un detaliu sau element suplimentar.

Scopul este de a le distribui pe amândouă unui anumit public țintă pentru a vedea care dintre elemente a avut un succes mai mare și a măsura rezultatele fiecărui tip de conținut.

De exemplu, poți trimite două e-mailuri similare cu un singur paragraf diferit către clienți pentru a vedea ce efect are schimbarea respectivă asupra ratei de conversie, poți adăuga sau scoate un anumit call-to-action dintr-un text sau poți concepe două variante de titlu pentru același articol.

#12 Bounce Rate

Este un termen din marketing digital care desemnează procentul din vizitatorii unui site care părăsesc site-ul respectiv fără a vizita alte pagini în afara celei pe care au intrat prima dată.

Dacă ești blogger, un exemplu practic aici ar fi: procentajul de vizitatori din total care au citit articolul X scris de tine și care apoi au ieșit imediat, fără să fie curioși să citească și articolele Y sau Z.

#13 Buyer Persona

marketing digital 6

Buyer persona este un alt instrument de marketing digital folosit de specialiști, dar și de oricine caută să vândă bunuri sau servicii. Se referă la crearea unui așa numit profil de consumator ideal care reflectă audiența pe care ne dorim să o targetăm.

Acest profil trebuie să conțină informații cât mai precise care să mă ajute în vânzarea produsului meu și să răspundă la întrebări de tipul:

  • Cui mă adresez?
  • Ce studii are consumatorul meu ideal?
  • Care este vârsta sa?
  • Ce venit are?
  • Ce interese are?
  • Cum își petrece timpul liber?

Un exemplu de buyer persona pentru produsul “cursuri de marketing online” ar fi:

Andrei Popescu, 35 ani, studii superioare, venituri medii, interesat de antreprenoriat și promovare online, își petrece timpul liber citind reviste de business și site-uri de profil de tipul startupnation.ro.

Concluzii

Acestea sunt doar câteva noțiuni esențiale de marketing digital pentru antreprenori, oameni de business, bloggeri sau orice om de rând care vrea să afle mai multe despre promovarea online.

Pentru că mai sunt foarte multe de zis pe acest subiect, vom completa articolul de față cu și mai mulți termeni în săptămânile ce urmează. Sper că informațiile de mai sus te-au ajutat să te familiarizezi cu domeniul, să-ți targetezi mai bine conținutul publicitar plătit sau organic și să te diferențiezi de competitori.

Dacă ai orice fel de întrebări, îți stau la dispoziție! Mulțumesc că m-ai urmărit și te mai aștept!

Ți-a plăcut ce ai citit? Distribuie mai departe!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: