Marketing remote - ghidul începătorului

Canonical url: https://cristinatudose.ro/marketing-online/marketing-remote-ghidul-incepatorului

Salut, dragii mei. Sper că vă simțiți bine...cam cât de bine se poate simți o persoană în timpul unei pandemii globale căreia nu îi cunoaștem sfârșitul, nici măcar la nivel estimativ. Lăsând umorul negru la o parte deși, între noi fie vorba, numai el mă ține cât de cât întreagă la mansardă, m-am gândit să abordez un subiect fain (zic eu), chiar de interes în perioada asta.

În acest context puțin spus apăsător, atât persoanele fizice, cât și cele juridice sunt forțate să-și schimbe joburile/maniera în care își desfășoară activitatea la 360 grade sau să adapteze joburile pe care deja le au sau le oferă la condițiile economice curente și la realitatea socială (fie prin automatizare, digitalizare, schimbarea structurii departamentelor sau mutarea întregii operațiuni online).

Acest articol, însă, i se adresează mai degrabă angajatului de rând. Pentru el/ea, schimbarea se transpune în muncă de la distanță, muncă de acasă sau pur și simplu folosirea internetului pentru a genera noi surse de venit – temporare sau permanente.

Dacă înaintea pandemiei aveai un „office job”, tranziția nu va fi atât de dificilă. Dacă, însă, nu ai lucrat niciodată ca freelancer și îți cântărești atent opțiunile iar, dintre toate acestea, marketing-ul ți-a stârnit interesul, sunt câteva lucruri pe care ar fi bine să le ai în vedere înainte să începi.

Sunt content marketer, lucrez de acasă de aproape 2 ani. Dacă ești interesat/ă să pornești pe același drum și să faci marketing remote, iată câțiva pași de urmat:

Cum să lucrezi în marketing remote – ghidul începătorului

#1 Descoperă-ți sau dezvoltă-ți o aptitudine vandabilă pe piață

Ca să nu spun un „marketable skill” și să vă umplu de romgleză.

Fie că ai lucrat într-o corporație mare, de prestigiu sau o firmă mică, de apartament, sunt sigură că ai măcar o idee estimativă despre skill-urile tale – la ce ești bun și cum poți folosi experiența pe care deja ai acumulat-o într-un nou mediu, aka internetul sau locul tuturor posibilităților. Unul dintre (puținele) lucruri bune legate de criza globală curentă este faptul că ne obligă pe toți să ne reinventăm modul de lucru, să ne dezvoltăm noi aptitudini sau să le îmbunătățim pe cele pe care le avem deja.

Când vorbim despre marketing remote, ce trebuie să reții este că ne referim la un domeniu vast care se împarte în multe sub-ramuri – câteva dintre cele mai cerute skill-uri pe piață sunt copywriting-ul, content writing-ul, SEO (Search Engine Optimization), web design, marketing analytics și social media. Având în vedere faptul că, din cauza izbucnirii pandemiei de coronavirus, majoritatea profesorilor și trainerilor s-au reorientat către cursuri online, webinarii, prezentări și conferințe virtuale, nu îți va fi atât de greu să găsești pe cineva care să te învețe toate acestea din confortul propriei locuințe. Nu ai nevoie decât de timp liber iar, în perioada asta, cu toții îl avem din belșug.

De asemenea, în cazul în care nu știai, poți găsi cursuri online despre tot ce te interesează din sfera digitalului de la universități prestigioase și acreditate, cum este Yale. Și Google are un curs ușor și comprehensiv despre digital marketing pe care l-am urmat și eu...și e moca! Orice de la Google e o bulină albă pe CV-ul tău, crede-mă, îți va crește șansele să-ți găsești de lucru online și vei fi cu un pas înaintea altor începători.

Recomand cu căldură și Udemy și Coursera ca puncte de plecare în marketing remote.

#2 Găsește jobul care ți se potrivește

Dacă ești de partea cealaltă a baricadei iar jobul tău nu poate fi mutat cu ușurință în online și abia începi să te gândești la marketing remote ca la o posibilă opțiune, dar nu ai nicio idee unde poți găsi de muncă, vei fi încântat să afli că internetul abundă de resurse, fie că vrei o sursă de venit complementară sau o schimbare totală de carieră.

Nu ai nevoie decât de o conexiune bună la internet și puțină răbdare – din moment ce nu ai prea multe de făcut în carantină, de ce să nu înveți câteva lucruri noi care îți vor fi utile și după revenirea la normal? A-ți transfera și îmbunătăți aptitudinile online este mai simplu decât crezi – începe prin a te familiariza cu site-uri ca Fiverr și Freelancer.com (acestea sunt platforme de freelancing unde poți găsi clienți care caută o sumedenie de aptitudini din marketing, un domeniu atât de vast).

De exemplu, cineva s-ar putea să aibă nevoie de un logo făcut și livrat rapid – poți să-l faci tu, poate mai ieftin la început, dar după ce prinzi primii clienți, vei putea să-ți crești prețurile. Te crezi mai tare ca Hemingway? Cineva ar putea avea nevoie de un articol de blog – de ce să nu te ocupi tu?

De asemenea, aceste două website-uri (aici și aici) sunt preferatele mele pentru oferte remote în marketing online – poți găsi de toate, de la transcrieri, traduceri și subtitrări la social media, copywriting digital și SEO. Nu sunt țepe, sunt site-uri cu acte în regulă unde poți lucra legal pe contract, full time sau ocazional pentru niște bani în plus, plătiți prin Paypal sau transfer bancar.

#3 Gândește-te ce tip de personalitate ai....sau cere-i unui prieten să te descrie sincer.

Acum că ți-ai găsit cu succes noul job sau l-ai mutat pe cel vechi în mediul online, este timpul să te pui pe treabă. Acum, poate părea o sugestie stupidă sau chiar inutilă, dar dacă citești mai departe, îți promit că nu este așa – personalitatea dictează în mare parte stilul tău de lucru, ce funcționează pentru tine și ce nu.

Lucrul de la distanță implică un context foarte diferit față de clasicele spații de birouri sau de cadrul organizat al unei corporații. Sau, dacă ar fi să parafrazăm celebra replică-motto din filmul Spiderman, cu mici adaptări – „with great online power comes great online responsibility.”

Cu alte cuvinte, s-ar putea ca la început să fii în extaz la gândul că vei avea atâta libertate și flexibilitate, însă vei realiza în curând că trebuie să te adaptezi pentru a avea succes iar găsirea unui stil de lucru adecvat în marketing remote începe cu înțelegerea propriei personalități.

De exemplu, s-ar putea ca introvertiții să nu aibă un randament la fel de bun dacă ascultă muzică de fundal sau să nu poată trece cu aceeași ușurință peste întreruperile zgomotoase ale membrilor familiei sau animalelor de companie...cu atât mai mult în marketing, un domeniu care implică o doză mare de concentrare și creativitate. Dacă faci parte din această categorie, încearcă să găsești un loc cât mai intim și izolat pe care să-l transformi în home office. Te-ar putea ajuta și o pereche de căști care blochează zgomotul (noise cancelling).

Dacă, dimpotrivă, ești o persoană extrovertită căreia îi e dor de atmosfera de la birou și de colegii de muncă sau cineva care depinde de atmosfera de echipă pentru a putea fi productiv și a da cele mai bune rezultate într-un proiect, s-ar putea ca această tranziție să fie mult mai dificilă pentru tine...cu atât mai mult dacă luăm în considerare distanțarea socială și carantina, două aspecte care nu fac decât să accentueze sentimentul de alienare socială pe care îl resimțim cu toții zilele astea.

Pentru a ameliora măcar parțial sentimentul de singurătate, pune-ți muzică de fundal și încearcă să păstrezi legătura în mod constant cu familia ta și cu membrii echipei – poți sugera colaborarea prin Skype și Zoom cu aceștia din urmă. Sigur, nu se compară cu a-i vedea față în față, dar e un început.

Și, ca un ultim îndemn, indiferent din ce categorie faci parte, încearcă să eviți pe cât posibil știrile – nu te autoiluziona că realitatea de afară nu există, dar nu o lăsa nici să-ți afecteze iremediabil progresul de la muncă. Nimeni nu poate realiza nimic de valoare dacă e într-o stare constantă de stres.

#4 Separă „munca” de „acasă”

Poate părea evident, dar e mult mai greu de pus în aplicare decât ai crede la prima vedere. A separa „munca” de „acasă” nu implică doar spațiul fizic (transformarea unui birou vechi în home office sau a-i da una pisicii când se tot pune pe laptop-ul tău și te distrage de la treabă). În egală măsură vorbim de o resetare psihică, a reuși să separi lucrurile în mintea ta după același principiu pentru ca apoi să creezi un spațiu în care poți să rămâi concentrat și productiv.

Vorbele ca vorbele, dar să îți aduci mintea acolo când există atâția factori externi perturbatori și o criză mondială care apasă pe umerii tuturor...aproape că sună utopic, știu. Totuși eu cred că e fezabil – înainte să-ți pui mintea să muncească, relaxeaz-o.

Ascultă muzică, meditează, bea o ceașcă de cafea, uită-te pe geam, inspiră niște aer curat, chiar dacă ești blocat în interiorul casei - folosește-te de toate armele pe care le ai la dispoziție în contextul curent. Va apărea și inspirația – poate cu întârziere – dar nu o forța. Și dacă reușești să scrii câteva newsletter-uri și tot e un început.

#5 Împarte-ți/structurează-ți munca în funcție de ritmul tău biologic natural

Atunci când începi să faci marketing remote, vei descoperi, chiar vei primi cu brațele deschise ceea ce-ți lipsea din munca de zi cu zi - flexibilitatea, după cum am menționat anterior. Lucrul de acasă îți oferă un nivel de flexibilitate pe care niciodată nu îl vei regăsi în programul clasic de la 9 la 5 iar marketing-ul este unul dintre acele domenii care cer un spațiu fizic și mental capabil să susțină creativitatea.

Tocmai din aceste motive ar trebui să iei în considerare ce îți spune propriul ritm circadian – dacă, de exemplu, știi că ai un randament mai bun dimineața, lasă task-urile foarte solicitante din sfera marketing-ului pentru acel interval orar (website analytics, îmbunătățirea aspectelor ce țin de SEO, partea de cercetare pentru un nou articol etc.) iar task-urile creative pentru momentele în care simți nevoia de relaxare și vrei să-i dai creierului tău o pauză (ex: pauza de prânz, dar, bineînțeles, luată acasă).

Cele mai bune idei pentru un headline sau un slogan apar atunci când îți păcălești creierul că se poate relaxa, că se află într-un moment de respiro.

La polul opus, dacă ești o pasăre de noapte (ca să nu spun „night owl” și să vă umplu de romgleză iar), ei bine, acum CHIAR nu te mai oprește nimic să lucrezi în pijamale la 2 noaptea.

#6 Dacă poți, încearcă să tragi un pui de somn după-amiaza sau să iei o pauză de sport

Chiar și 10 flotări presărate printre headline-uri și concepte creative sunt mai bune decât un mare nimic. Nu neglija importanța menținerii unui corp activ pentru sănătatea psihicului tău.

Exercițiul fizic și un program de somn bine pus la punct îți vor îmbunătăți semnificativ capacitatea de concentrare, iar acele endorfine bonus îți vor crește și moralul pentru că, după cum bănuiesc, nu ești chiar în cea mai bună formă din acest punct de vedere când întreaga lume e sub carantină.

Concluzii

Acestea sunt doar câteva dintre sfaturile mele pentru începătorii care vor să lucreze remote în marketing.

Sper să ți se pară utile – schimbarea sperie pe oricine dar sper că principiile de mai sus te vor ajuta să o accepți și să te adaptezi mai ușor.

Lucrurile pot părea foarte negre acum și, nu voi minți, chiar sunt, dar vestea bună e că aceste principii pot fi aplicate pentru un mod de lucru eficient în marketing remote pe termen lung, nu doar pe perioada crizei.

Aveți grijă de voi, să aveți parte de echilibru și sănătate, să rămâneți în siguranță și să fiți productivi...în limita posibilităților. 😊

Multă baftă și stați în case (nu, serios, nu ieșiti după orice urgență de shaorma sau Nutline, vă rog yo).

Ți-a plăcut ce-ai citit? Zi-le și la preceni!