Cum îmi stabilesc tariful ca freelance writer?

Cum îmi stabilesc tariful ca freelance writer?

Canonical url: https://cristinatudose.ro/freelancing/cum-imi-stabilesc-tariful-ca-freelance-writer

Salut și bine v-am regăsit la un nou episod din seria – „cum scriu, maică și cât să cer pe literele mele.”Contrar părerii multor persoane, chiar dacă literele sunt moca pe tastatură și le poate apăsa oricine, totuși cuvintele costă, mai ales dacă sunt inspirate, cresc vânzările, awareness-ul, reach-ul, engagement-ul și alte englezisme, excluzând, bineînțeles, cazul în care scriem de plăcere, voluntar.

Așadar, dacă te afli astăzi aici, fie ești freelance writer, fie ești interesat de freelance writing și ai vrea să câștigi primele tale bancnote. Numai că, mai mult ca sigur te lovești de o dilemă comună pentru noi toți la început de drum – cum îmi stabilesc tariful? Cât să cer ca să atrag clienți și să nu-i pierd? Să las de la mine sau să mă impun? Să scriu pe 5 lei sau să mă las păgubaș și să mătur o stradă în schimb?

În cele ce urmează îți voi răspunde la toate aceste întrebări. Așadar, așează-te confortabil, nu uita cafeaua și citește mai departe…

Tarif freelance writing – cum îl stabilesc?

Fie că alegi să lucrezi pe o platformă de freelance writing de tipul Upwork sau Freelancer.com, fie că lucrezi ca liber-profesionist având o relație directă cu clienții tăi, fără intermediari, există trei metode principale de a-ți stabili un tarif pentru munca ta:

  • Pe ora de lucru– în engleză „hourly rate”
  • Pe număr de cuvinte– ex – 20EUR/500 cuvinte
  • Pe proiect– vii cu o cotație de preț distinctă pentru fiecare proiect individual

Ce trebuie să reții este că toate cele trei metode de lucru pot fi avantajoase pentru tine în funcție de obiectivele tale, de nivelul tău de experiență, dar și de materialele pe care trebuie să le livrezi.

#1 Tarif pe ora de lucru




Dacă alegi să lucrezi așa, vei avea câteva avantaje, mai ales în cazul proiectelor voluminoase care implică multe ore de lucru pe zi. Însă, mare atenție – nu te poți ascunde în spatele acestei metode de lucru sau să o folosești ca un pretext pentru a nu livra rezultate.

Clientul te plătește la oră, dar va aștepta și să livrezi în acel interval, nu să joci Solitaire sau să tragi mâța de coadă. Cum zice englezul – „time is money”. Așadar, alege această variantă dacă știi sigur că ești organizat, că nu te lași distras în perioada alocată și că poți livra ce ai promis.

#2 Tarif pe număr de cuvinte




Aceasta este o metodă de lucru destul de des folosită în freelance writing și cea pentru care optez și eu, de cele mai multe ori. Însă, ea are și câteva dezavantaje.

Dacă stabilești un tarif fix pentru 500 cuvinte, vei vedea că volumul de muncă este totuși diferit în funcție de domeniu. Altfel spus, redactarea a 500 cuvinte despre inginerie implică un alt efort mental și un alt research față de 500 cuvinte despre modă, de exemplu.

De aceea, eu recomand plata pe număr de cuvinte atunci când scrii în mod frecvent pentru un anumit client sau o anumită nișă, de preferat una pe care o stăpânești foarte bine. Vei putea să-ți stabilești o cotație adecvată așa pentru că îți cunoști mai bine aptitudinile.

#3 Tarif pe proiect




Poate fi o metodă foarte avantajoasă în cazul proiectelor mari și poți fi motivat dacă primești un avans considerabil înainte și restul sumei la jumătatea proiectului. Pe mine mă motivează acest mod de lucru pentru că simt o responsabilitate mai mare față de ceea ce fac.

Ce vreau să spun prin asta? Dacă un client ți-a încredințat un proiect mare, respectiv o sumă mare de bani up-front, te simți mult mai dator să livrezi la timp și să lucrezi cum trebuie, cel puțin în experiența mea.

Este un mod de lucru avantajos mai ales în cazul magazinelor online, conținutului pentru website-uri, broșuri de prezentare sau altor materiale mai migăloase.

Există, totuși, și un dezavantaj, mai ales în cazul freelancerilor începători. E posibil să nu poți aproxima cu acuratețe valoarea proiectului sau volumul de muncă pe care îl implică.

De ce mai trebuie să țin cont ca freelance writer atunci când tarifez?




Tariful tău mai poate fi influențat și de alți factori în afara celor enunțați mai sus. Aceștia țin mai degrabă de competența ta ca freelance writer și vizează aspecte ca:

  • Nivelul de experiență– nu poți pretinde un tarif foarte mare dacă ești la început de drum, nu ai o bază de clienți sau un portofoliu relevant. Dacă ești începător, poți să verifici tarifele altor scriitori pentru același serviciu și să te plasezi puțin mai jos, cel puțin până capeți experiență. Dar, repet, nu scrie pe 5 lei, oricât de începător ai fi.
  • Portofoliu și/sau număr de clienți – majoritatea celor cu care vei lucra vor dori să vadă fie materiale scrise de tine înainte, fie să le prezinți câțiva dintre clienții cu care ai lucrat înainte. Cu cât ai un portofoliu mai impresionant și mai multe nume mari care au apelat la tine, cu atât tariful tău crește
  • Credibilitatea – aceasta este dată de rating-urile primite pe platformele de freelancing sau mărturiile din partea altor clienți. Încearcă mereu să rămâi în relații bune cu foști clienți sau parteneri – nu știi niciodată când te poate ajuta o recomandare
  • Domeniul – anumite domenii, îndeosebi cele tehnice impun un anumit nivel de specializare, o terminologie specifică dar și un vocabular impecabil. Dacă stăpânești bine domeniul medical, farmaceutic, IT&telecomunicații, vei putea tarifa puțin mai mult față de domenii mai degrabă accesibile, cum este moda sau jurnalismul online. Nu spune nimeni că aceste domenii din urmă nu sunt valoroase și că poate scrie absolut oricine despre ele, însă vorbim de cerere și ofertă. Dacă despre modă mai poți învăța să scrii, despre motofreze o să te cam chinui și vei avea mai mult research de făcut. Așadar, tarifează în consecință în funcție de abilitățile tale

Concluzii

Fie că ești freelance writer începător sau activezi de ceva timp pe o platformă dedicată, ține minte că sugestiile de mai sus sunt orientative. În freelance writing, fiecare tarif ales are și o notă subiectivă care ține de modul în care alegi să îți evaluezi munca.

Nu uita – tu oferi serviciul, tu îl poți valoriza mai bine decât oricine altcineva. Nu te supraevalua, dar nici nu te subevalua iar dacă ești confuz sau la început de drum, aruncă un ochi și în grădina competitorilor.

Mult succes!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!