Tot ce trebuie să știi dacă vrei să lucrezi în conținut în România

Canonical url: https://cristinatudose.ro/content-writing/tot-ce-trebuie-sa-stii-daca-vrei-sa-lucrezi-in-continut-in-romania

Bună să vă fie inima, dragii mei, la mulți ani și bine v-am regăsit în 2019, cu scuzele aferente pentru întârziere. Dacă vă întrebați unde am dispărut, nu, nu m-am lăsat de blog și nici nu m-a ucis niciun HR (încă). Am avut și încă am niște probleme de sănătate pe care sper să le rezolv. Dacă vă place de mine, mă urmăriți cu drag și aveți o pilă la ăl de sus, aș aprecia un gând bun.

Să revenim, însă, la oile noastre. Ca prim articol pe 2019, vă propun un subiect foarte drag mie și sper că și vouă, mai ales dacă vă place să scrieți și vreți să faceți o carieră din asta. În același timp, vă propun o abordare lipsită de înflorituri ale realității de tipul “iarba crește invers dacă îți dorești îndeajuns de mult.”

Acest text este pentru cei care se află în căutarea unor joburi de content writer sau vor să afle la ce se pot aștepta dacă încep să scrie în mod profesionist în România.

Dacă nu ați făcut-o deja, vă invit să consultați și articolul meu despre capcanele frecvent întâlnite în acest domeniu și cum le puteți evita cu grație fără să trebuiască să vă smulgeți părul din creștet cu penseta. Să începem…

Joburi de content writer în România – între miraj și realitate

Foarte mulți oameni au o anumită idee fantasmagorică și utopică despre ce înseamnă să fii freelance writer, content writer sau copywriter. Își imaginează plaiuri mioritice sau idilicul peisaj pe plajă cu laptop-ul în brațe, pe șezlong, cu un cocktail savuros în mână, marea infinită în zare, briza în păr și sunetul pașnic al valurilor lovindu-se de țărm.



Acestor persoane le-aș zice să se trezească, e deja ora 9.

Voi începe prin a spulbera acest mit – da, se poate la case mai mari, însă a fi om de conținut în România este cel mai frecvent departe de glorie și mai aproape de nesimțire, dus cu zăhărelul, angajatori și clienți care vor să te tragă în țeapă că doar oricine poate scrie 10 ore pe zi pentru satisfacția muncii.

Nu disperați, există și câteva excepții valoroase de la imaginea sumbră pictată mai sus. Iată la ce trebuie să te aștepți, cu bune și cu rele, dacă vrei un job de content writer în România și ești la început de drum.

#1 Vei fi plătit în semințe




Nu, serios, dacă vei avea bani din primele tale articole sau descrieri de produs să îți cumperi o clanță la ușă, să zici mersi. Multă lume mă va judeca dar îmi permit să fac o afirmație curajoasă – majoritatea clienților din România s-ar târgui și la 10 bani.

De ce fac asta? Pentru că nu pun valoare pe munca ta. Nu vreau să refulez în legătură cu poporul român cum e la modă să faci sau să spun că străinii nu sunt țepari, dar, din experiența mea de aproape 3 ani, primii care vor să te facă la bani sunt românii. Fac asta fie din rațiuni de zgârcenie, fie pentru că nu înțeleg în ce constă munca ta și nici nu vor să afle, dar culmea, tot cred că o pot face mai bine decât tine.

Primul principiu pe care să-l respecți cu strictețe, oricât îți pocnește o venă la cap – nu te târgui dacă vezi o astfel de atitudine. Caută până găsești un om care te respectă.

La început, dacă nu ai experiență, poți accepta și sume mai modice. Dar sub nicio formă să nu scrii pe 5 lei. Nu ai experiență, dar nici nu ești sclav, nu lăsa pe nimeni să te convingă de asta.

#2 Clienții nu știu ce vor decât atunci când e gata materialul




Cel mai bun sfat pe care i-l pot da oricui sparge internetul în două în căutarea unor joburi de content writer este să se înarmeze cu răbdare în orice colaborare. Ca un fapt general valabil, atât clienții persoane fizice, cât și firmele sau angajatorii care coordonează content writeri au de regulă probleme mai mici sau mai mari cu comunicarea.

Cu alte cuvinte, vei întâlni multe situații de tipul – clientul îți spune că vrea X lucru, dar nu îți dă informații, managerul tău îți spune că a vorbit el cu clientul și că vrea asta dar de fapt nu vrea asta, nu ți se răspunde la mail și/sau telefon deși materialul e în interesul clientului etc.

Sau, mai rău, clientul îți spune că vrea X lucru, vă înțelegeți, livrezi materialul, apoi vrea cu totul altceva, modificările gratis din timpul tău și să-i răspunzi la mailuri 24/7 că doar tu ai greșit, nu el.

Ce mi-aș fi dorit să știu când am început să fac atât content writing, cât și copywriting în mod profesionist și ce vreau să rețineți voi acum sună cam așa – impune limite de la început, dacă vrei să rămâi cu nervul intact.

Sfatul meu de aur este să instituiți reguli de tipul „modificările se taxează suplimentar cu suma X” sau “contractul este pe 4 ore/zi, după acest interval nu sunt obligat să răspund la telefon.”

Refuzați să vă apucați de un material dacă nu aveți informațiile necesare și nu improvizați de la voi decât dacă acel client e de acord cu asta. Puneți preț pe timpul vostru pentru că altcineva nu o va face.

#3 Prieteni, prieteni…până la bani




Mare grijă la acei clienți cu care totul merge strună până la bani. Înainte să vă apucați de orice material, comunicați un cost estimativ și încadrați-l într-un interval dacă nu sunteți sigur – ex – „va costa între 600-700 lei” pentru a vă lua o marjă de eroare dacă nu ați evaluat bine volumul de muncă și complexitatea materialului. Lucrați mereu cu avans înainte și restul banilor la jumătatea proiectului.

În experiența mea, majoritatea celor care angajează content writeri sunt foarte drăguți și te vrăjesc bine până la discuția inconfortabilă despre costuri. O să auziți clasicele – „echipă”, „iubire”, „uniți”, „scopuri comune”, „să ne înțelegem”, „apreciez munca ta”, “familie”, “oportunități de creștere în carieră” și alte telenovelisme.

Sunt texte HR-istice, vă promit, mai ales dacă sunt urmate de o reticență de a discuta, punctual, și partea financiară aferentă serviciului prestat.

Nu spune nimeni să fii ahtiat după bani și să nu fii deschis la negociere în limita bunului simț, dar clișeele de mai sus sunt servite cel mai des ca un mod de a compensa o ofertă deficitară, fie la interviu, fie într-o discuție informală.

Nu uitați, indiferent dacă sunteți începători sau aveți experiență, cheia e la voi, mai ales dacă lucrați pe cont propriu. Voi oferiți un serviciu, voi îl valorizați și voi știți de ce îi atribuiți valoarea respectivă.

Nu lăsați pe nimeni să negocieze la sânge cu voi dacă nu are argumente pertinente, dar fiți flexibili cu cei care sunt flexibili cu voi în colaborare. Există și clienți de aur care știu cum să pună problema și să găsească o soluție mulțumitoare, de mijloc.

#4 Învață orice de la oricine




În calitate de content writer, vei întâlni mulți oameni, fie direct, fie prin intermediari. Învață câte ceva de la fiecare, fie că scrii pentru un inginer, un constructor sau un marketer.

Nu numai că îți vei îmbunătăți cultura generală și vei putea purta o discuție întreagă despre instalații, motofreze, BCA vs. cărămidă, dar oamenii din diverse domenii au și anumite trăsături de personalitate distincte. Învață să fii jovial, serios, înțelegător, chiar amețit dacă e nevoie, la fel ca oamenii pentru care scrii. Veți vorbi aceeași limbă.

Nu fă pe deșteptul crezând că ai scris despre orice și viața nu mai are niciun secret față de tine. Cine știe când te va ajuta discuția cu un expert ISU despre securitatea la incendiu sau alte lucruri care păreau insignifiante atunci.

#5 Dezvoltă-te și în afara nișei tale




Tu poate cauți joburi de content writer, dar vei vedea că multe anunțuri de recrutare cer și alte aptitudini. Pentru tine, dar și pentru șansele tale de angajare, cel mai util este să cunoști și câteva noțiuni de marketing online, copywriting și SEO. Cu acestea vei jongla cel mai mult și îți va prinde bine să le cunoști, mai ales dacă vrei să îți schimbi cariera în viitor sau să prinzi un job mai bun cu mai multe oportunități de avansare.

Găsești resurse despre toate aceste subiecte pe blog iar, dacă ai întrebări, îți răspund cu drag oricând.

Dacă te afli în căutarea unor joburi de content writer, te invit să-mi spui cum merge. Dacă deja ești content writer sau copywriter, lasă-mi un comentariu cu cea mai mișto pățanie a ta în domeniu la început de drum, să mă râd și eu.

Sper că cele de mai sus te-au ajutat. Te salut și te mai aștept!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!