COVID-19, coronavirus – aceste cuvinte sunt pe buzele întregii lumi. Trăim zilele unei pandemii globale care va schimba pentru totdeauna modul în care lucrăm, sistemul economic și valorile noastre. Deja a început – înghețarea economiei, viețile noastre transformându-se din toate punctele de vedere pe o perioadă de doar câteva zile, toate acestea ne afectează inevitabil starea de bine și sănătatea psihică.
Dacă nu te afli în primele linii ale bătăliei ca eroii noștri subapreciați (doctori, casieri, muncitori de la salubritate) care, din păcate, nu au luxul de a se retrage în casele lor dar care ne țin lumea în picioare (din nou, noi, restul, nu vă merităm), mai mult ca sigur ai început deja să lucrezi de acasă.
Munca de acasă – tranziție temporară sau o imagine a viitorului?
Fie că ești corporatist, CEO sau orice alt profesionist din zona white collar, sunt sigură că ai observat deja efectele condițiilor curente asupra culturii muncii - vorbim de o reinventare completă a modului în care lucrăm – cum o facem, când și cu ce scop. Facem pași rapizi și siguri către munca de acasă, un trend care are toate șansele să se mențină – profesorii folosesc acum live-streaming-ul sau își țin orele de curs prin Zoom, trainerii organizează webinarii și specialiști dintr-un areal de industrii își coordonează eforturile cu ajutorul software-ului video și a altor tool-uri de eficientizare a activității.
Companiile sunt forțate să se restructureze și să se adapteze, altfel vor dispărea. Dacă, înainte de criză, șefii tăi ți-au spus că munca ta nu poate fi făcută de acasă, cu mici excepții, o parte numite de mine mai sus (casieri, doctori etc.), fie te-au mințit, fie s-au înșelat. Digitalizarea, adaptabilitatea, flexibilitatea și automatizarea au devenit necesități, nu doar mofturi sau „buzzwords” care dau bine. În curând, acestea vor deveni avantaje strategice pentru indivizi și companii. În curând, ele vor deveni un standard obligatoriu, o normă pentru a putea supraviețui într-o economie globală și o cultură a muncii cărora abia acum le vedem defectele – acestea au fost doar exacerbate și expuse de criza coronavirus, nu create de ea.
Lucrez de acasă de aproape 2 ani, sunt content marketer și pot spune că munca de acasă nu doar că este fezabilă, mai ales în domeniul nostru, ci aduce cu sine și o serie de avantaje. Chiar dacă acum, în contexul pandemiei și turbulențelor globale, nu vei putea să te bucuri de toate beneficiile, dacă ești în procesul de tranziție către munca de acasă și încerci să fii productiv, există câteva măsuri care te pot ajuta. Sper că următoarele sfaturi îți vor fi utile și pe termen lung, după ce munca de la distanță va fi implementată în majoritatea industriilor (fingers crossed):
Sfaturi pentru munca de acasă pe timp de criză – cum să te menții sănătos fizic și psihic
#1 Nu te preface că realitatea de afară nu există
Cu tot ce se întâmplă în lume acum, numai chef de muncă nu ai și e de înțeles. Totuși, negarea nu te va face mai productiv, a alege să ignori știrile, numărul morților, impactul economic și cât de critică și permanentă este situația în care ne aflăm nu te va transforma prin magie într-un om concentrat pe muncă. Mai bine încearcă să nu blochezi cu totul realitatea de afară – acordă-ți timp să procesezi ce se întâmplă, chiar să te revolți sau să plângi dacă simți nevoia. Caută sprijinul unui consilier online dacă nu poți gestiona situația singur și încearcă, pe cât posibil, să canalizezi energia negativă pe care o simți într-o altă direcție, poate una creativă – aceste circumstanțe nefericite în care ne aflăm ne obligă să ne adaptăm. Iar, după cum știm cu toții și după cum ne arată istoria, cele mai creative idei/invenții pe care le-am dezvoltat ca umanitate au apărut în vremuri grele sau din nevoia de a rezolva ceva ce ne impacta ATUNCI.
Acum, mai mult ca oricând, vei putea să privești acea dilemă de la muncă dintr-un alt unghi și să găsești o soluție inovatoare pe care, în orice alt context, poate nici nu ai fi luat-o în calcul. Acum, mai mult ca oricând, vei putea găsi o abordare diferită față de o activitate pe care, până în acest moment, o considerai realizabilă doar într-un office space. Acum, mai mult ca oricând, vei putea să renunți la micromanagement și să găsești noi moduri de a colabora cu echipa ta folosind un ecran și atât, moduri eficiente de lucru pe care le vei putea implementa pe termen lung și după pandemie, economisind timp și bani.
#2 Concentrează-te pe ce POȚI controla
Nu poți controla un colaps economic. Nu poți controla un inamic invizibil, cum este un virus. Dar, asemeni modului în care sistemul nostru imunitar rămâne în gardă și atunci când nu există un pericol imediat, același lucru ar trebui să-l faci și tu. Fie că lucrezi la o prezentare, un editorial sau un curs online, fie că organizezi un proiect sau o întâlnire pe Zoom, toate acestea sunt lucruri pe care le POȚI controla astăzi și acum. Ocupă-te de fiecare în ritmul tău și adu-ți aminte că munca ta se află în continuare în mâinile tale. Iar, dacă toți cei din jur mențin același mod de gândire, vorbim de un impact mai mare și de obținerea unor rezultate care chiar contează.
#3 Ai răbdare și fii înțelegător cu tine însuți
Mai ales dacă suferi de anxietate, te confrunți cu niveluri mari de stres sau ești o persoană empatică...pentru că vei fi și mai susceptibil la stimulii din exterior. Trăim într-o stare de șoc globală și, dacă ai un istoric de probleme de sănătate psihică, vei fi mult mai afectat față de ceilalți. Dacă transpui această realitate într-un context de muncă, vorbim de – probleme de concentrare, nevoia de a lua mai multe pauze, sentimentul că nu faci o treabă destul de bună sau că livrezi la un nivel de calitate scăzut deși încerci, cu toate armele pe care le ai, să fii perfecționist. S-ar putea chiar să nu-ți atingi potențialul maxim în aceste zile – nu îți face procese de conștiință. În schimb, dă tot ce ai mai bun cu uneltele pe care le ai la îndemână acum.
E greu, aproape imposibil să atingi același potențial pe care l-ai demonstra într-un mediu lipsit de stres. Și dacă eviți mass-media în totalitate, dacă ai anxietate sau un nivel ridicat de empatie, vei prelua inevitabil și involuntar energia și starea de spirit a celor din jur și a lumii întregi. Chiar dacă nu faci parte din aceste categorii, chiar dacă niciodată nu ai avut probleme legate de sănătatea psihică, izolarea și carantina mondială sunt contexte care îi afectează și pe cei mai puternici dintre noi.
Te vei simți în alertă, ai putea deveni iritabil, agitat, suferi de insomnie sau chiar sesiza cum ai din ce în ce mai puține momente în care ești 100% „in a work headspace.”. Tocmai de aceea, ai răbdare cu tine – împarte-ți munca în segmente mai mici, gestionabile pe care le poți duce la îndeplinire mai ușor, ia pauze dese și nu cere de la tine mai mult decât poți livra – acesta nu este un context de zi cu zi, așadar nici tu nu ești cel „de zi cu zi”, oricât ai vrea să crezi contrariul.
#4 Găsește ceva ce te face fericit...nimic nu este prea mic și neînsemnat
Pentru a reuși să fii productiv și să ai succes în munca de zi cu zi, trebuie să găsești ceva ce îți oferă o urmă de speranță în clipele turbulente pe care le trăim. Oferă-ți ție însuți o doză de timp pentru tine – poate asta se transpune într-o pauză de exerciții fizice, cântat la chitară sau petrecut timp cu cei dragi între task-uri. Nu contează atât timp cât te reîncarci. Izolarea și distanțarea socială nu ne schimbă doar perspectivele asupra lumii, ci ne reinventează valorile și ne schimbă perspectiva asupra a ce este important pentru noi și ce nu, ceea ce poate crește și potențialul creativ. S-ar putea chiar să găsești un nou hobby sau să îl redescoperi pe cel pe care l-ai ignorat prea mult timp, fie că vorbim despre cântat, sport sau chiar crearea unui canal de Youtube.
Nu uita că, deși o doză de stres poate să ajute creativitatea, prea mult stres o va inhiba inevitabil – încearcă să găsești un echilibru.
#5 Reorganizează-ți munca
Dacă nu ai lucrat de acasă până acum, mai mult ca sigur începi să experimentezi pe propria piele modul în care izolarea și carantina prelungită te forțează să-ți reinventezi spațiul (sfat bonus – încearcă să-ți muți home office-ul cât mai aproape de o fereastră sau o sursă naturală de lumină). Concomitent, carantina te forțează să-ți reorganizezi stilul de lucru pentru a onora deadline-urile și a rămâne sincronizat și conectat cu membrii echipei tale. Dacă nu mai ești la birou, încearcă să te familiarizezi cu diversele tipuri de software menite să spargă barierele de comunicare și organizare pe care le simți în propria casă.
Recomandările mele sunt Zoom și Skype pentru conferințe video și întâlniri online cu echipa și Trello, Google Drive și Smartsheet pentru distribuirea de fișiere și delegarea de sarcini. Transformă-i în cei mai buni prieteni ai tăi – exceptând, bineînțeles, animalul tău de companie care probabil se întreabă de ce stai pe acasă atât de mult.
Concluzii
Cu puțin efort și răbdare, poți face tranziția către munca de acasă sau, dacă ai mai lucrat remote ca freelancer, îți poți regăsi concentrarea, chiar și în timpul unei crize. Cu toții ne-am dori ca starea de fapt să fie alta în aceste zile, dar sper că sfaturile mele v-au ajutat măcar puțin.
Vă doresc multă sănătate și succes în orice activități întreprindeți în carantină.
Ca de obicei, mersi că v-ați oprit aici!
Ți-a plăcut ce-ai citit? Zi-le și la preceni!