Marketing online pentru începători – câteva noțiuni de bază

Marketing online pentru începători – câteva noțiuni de bază

Canonical url: https://cristinatudose.ro/marketing-online/marketing-online-pentru-incepatori

Orice persoană care folosește internetul în scopuri comerciale, educative, informative sau persuasive trebuie să știe câte ceva despre marketing-ul online. Dacă ai ajuns până aici, probabil te întrebi – de ce? De ce este atât de important să cunoști lucrurile astea dacă tu ești antreprenor sau CEO sau jurnalist, nicidecum advertiser sau marketer?

Adevărul este că a nu cunoaște marketing online în era digitală e ca și cum ai avea cel mai bun discurs din lume, cea mai mare audiență în fața ochilor tăi, dar nu ai avea microfon, implicit nicio șansă de a te face auzit și ascultat.

În acest articol îți voi prezenta câteva lucruri de bază care sper să-ți fie folositoare și să-ți ofere o introducere cât mai completă în marketing-ul online, fără dureri de cap și frustrare. De aceea, am încercat să evit aspectele tehnice și excesul de romgleză cât am putut (lăsăm asta pentru articolele viitoare. :D).

Vreau să rămâi cu ceva din aceste informații, indiferent de domeniul în care activezi – financiar, medical, educativ și să nu mă injuri că ți-am irosit timpul. Fără alte adăugiri, să începem…

Tot ce trebuie să știi dacă ești începător în marketing online

Marketing-ul are multe definiții pe internet și în cărțile de specialitate, care mai de care mai complicate și mai stufoase. Eu ți-o voi prezenta, în schimb, pe cea mai simplă și accesibilă, care mi-a rămas în minte încă din facultate, cea a lui Kotler. Acest nene zicea simplu și la obiect – marketing-ul este arta și știința de a vinde.

Astfel, putem deduce că marketing-ul online este arta și știința de a vinde pe internet. Mai mult decât atât, prin marketing online înțelegem un ansamblu de tehnici și strategii prin care îți promovezi afacerea, serviciile, bunurile, prin care te faci auzit în mediul digital în general, dar mai ales în rândul audienței tale.

Practic, toate eforturile pe care le direcționezi spre comunicarea ofertei tale și atragerea oamenilor, care au ca finalitate educarea, persuasiunea, creșterea notorietății și, bineînțeles, creșterea vânzărilor pot fi catalogate ca eforturi de marketing online, dacă folosești, bineînțeles, mediul digital.

Ce trebuie să reții este că marketing-ul online se împarte în două categorii importante:

  • Organic (denumit și SEO sau Search Engine Optimization) – nu implică investirea unei sume de bani, este o strategie pe termen lung care presupune tactici de atragere “naturală” a publicului țintă. Practic, tu intuiești ce caută clienții tăi și le răspunzi la o nevoie cu ceea ce oferi tu. Prin SEO înțelegem folosirea cuvintelor cheie (cuvintele pe care le utilizăm cu toții în căutările pe Google sau Bing) pentru a crește poziția afacerii tale în motoarele de căutare. Altă tactică de SEO accesibilă și foarte valoroasă pe care o poți folosi în promovarea organică este crearea de conținut relevant în general – postări informative pe blog, ghiduri, e-book-uri etc.
  • Plătit (Search Engine Marketing) – implică investiții pe cuvinte cheie (practic cumpărarea unui spațiu publicitar în rezultatele plătite Google), targetare și “depășirea” competiției care licitează pe aceleași cuvinte. De exemplu, ai o companie care vinde gogoși. Alegi cuvântul cheie „gogoși cu ciocolată.”Trebuie să licitezi mai mult decât companiile concurente care vând același produs ca și tine pentru a apărea mai sus în rezultatele plătite Google și a avea șanse mai mari să fii găsit de clienții tăi.

Cum identificăm rezultatele organice versus cele plătite? Dacă dai un search pe Google (ex – laptop-uri Brașov), primele rezultate din partea de sus care au de regulă cuvântul anunț înainte de link sunt rezultate plătite.




Celelalte, din partea de jos, sunt cele organice.




Acum, în funcție de canalul folosit de tine, avem mai multe tipuri de marketing online (le voi enunța doar pe cele mai importante/relevante, din punctul meu de vedere):

#1 Video Marketing




Ne referim la un tip de marketing online care folosește, bineînțeles, audiovizualul ca mijloc de comunicare/promovare. Cel mai popular exemplu de video marketing este vlogging-ul, dar în această categorie intră și explainerele video folosite de companii (clipuri scurte, introductive de maxim 1-2 minute care comunică persuasiv oferta companiei, de regulă pe prima pagină a site-ului) sau conținutul video de pe paginile web.

Conținutul video ne ajută mai ales să ne construim un brand personal sau să diferențiem brandul nostru de competiție și se remarcă, de obicei, prin originalitate, prin livrarea rapidă a unui mesaj de marketing într-o formă cât mai atractivă pentru a atrage pe oricine vizitează pagina respectivă în cât mai puține secunde.

Video marketing-ul prinde foarte mult în 2018, astfel că, dacă ești blogger sau ai o afacere și nu ți-e frică de lumina reflectoarelor, ca să zic așa, ai putea beneficia de pe urma includerii clipurilor de vânzare/prezentare în strategia ta.

#2 Social Media Marketing (poate fi organic și plătit)

Atunci când vorbim de social media marketing, ne referim la folosirea rețelelor sociale (Facebook, Twitter, Instagram) pentru conectarea cu publicul țintă, construirea unei relații cu acesta, respectiv crearea de comunități în jurul serviciilor și produselor noastre.

Partea organică a social media este reprezentată de toate postările noastre gratuite pe aceste pagini sub forma status-urilor și update-urilor. Pentru postări organice, nu este nevoie decât să ne facem un cont pe platforma respectivă.

Partea plătită reprezintă o investiție din partea noastră pentru ca o anumită postare organică sau un anumit anunț separat să ajungă la o categorie specifică de oameni, implică targetare și un buget.

Cel mai des folosit astfel de mijloc de promovare plătit în social media este Facebook Ads.




#3 Content marketing

Este un tip de marketing axat pe conținut. Prin conținut înțelegem nu doar text, ci și video sau audio. Practic ne referim la o strategie de marketing axată pe crearea și distribuirea conținutului valoros pentru a fideliza o bază de clienți existentă sau pentru a atrage clienți noi.

Content marketing-ul este o strategie pe termen lung, foarte valoroasă pentru construirea relațiilor și parteneriatelor de lungă durată cu clienții noștri, incurajează interacțiunea, reacțiile și participarea activă a oamenilor.




#4 E-mail marketing

Dacă citești acest articol, cu siguranță ești abonat la cel puțin un newsletter. Sau, într-un caz mai puțin fericit, cu siguranță ai primit măcar o dată pe e-mail o ofertă promoțională nesolicitată din partea unui comerciant. E-mail marketing-ul poate fi foarte folositor în strategia oricărei persoane fizice sau companii, însă poate deveni agasant, dacă nu este executat cum trebuie.

E-mail marketing-ul se referă la trimiterea unor buletine informative clienților, de obicei după ce aceștia și-au dat acordul pentru a primi noutăți de la tine.




Multe companii greșesc în e-mail marketing pentru că nu știu cum să formuleze titlurile sau conținutul pentru ca omul în cauză să vrea să deschidă e-mailul.

Important de reținut este că, în e-mail marketing este crucial să le oferi clienților ceva de valoare, un beneficiu (o informație, o reducere), ceva care să-i facă să citească mai departe, să ajungă pe pagina de produse și poate chiar să comande.

Deci…de ce îmi trebuie, maică, marketing online?

Te poți gândi la internet ca la un mall gigantic în care fiecare vinde ceva.

Marketing-ul online te face să te diferențiezi de alte magazine care comercializează aceleași bunuri ca și tine, să atragi și să fidelizezi clienții. Fără marketing online, dacă ai reținut analogia de la începutul articolului, nu ești decât un om în fața unei audiențe foarte mari, cu un produs sau un serviciu foarte bun care nu se poate face auzit, care nu are un microfon și se pierde în mulțime.

Nu uita că, indiferent ce canal de promovare alegi, atunci când faci marketing online, trebuie să ai o strategie – trebuie să te gândești ce vinzi, cum vrei să vinzi și în cât timp. Odată ce ți-ai setat obiectivele, îți va fi mult mai ușor să atragi persoanele interesate, să înțelegi cum gândesc și cum le poți face să se îndrepte spre afacerea ta, nu să fugă spre brațele deschise ale competiției.

Atât pentru acest articol, dar voi reveni cu siguranță cu mai multe informații detaliate despre marketing-ul online în materialele viitoare. Dacă ai orice fel de întrebări sau nelămuriri, ca întotdeauna, nu ezita să-mi lași un comentariu mai jos!

Ți-a plăcut ce ai citit? Zi-le și la preceni!

Recomandări